پرندگان و عدم موفقیت در تکثیر طوطی

تکثیر در طوطی سانان

چرا با وجود این همه تلاش در تکثیر طوطی یا پرندگان موفق نمی شویم؟ چرا نمی توانیم پرندگان خود را تکثیر دهیم ؟ چرا هر چه صبر می کنیم جفت هایم و جوجه نمی دهد؟

اشتباهات زیادی در تکثیر و تولید مثل پرندگان وجود دارد که باعث می شود تا زحماتی که تا الان کشیده اید بی فایده باشد.

قبلا به این موضوع اشاره کرده ام که چون فرایند تکثیر و تولید مثل پرندگان زمان بر و حساس است باید کاملا درست انجام شود. اگر بعد از این همه صبر در تکثیر و تولید مثل پرندگان نتیجه مطلوبی نگیرید بازی را باخته اید.

دلایلی که باعث می شود تا شما در فرآیند تکثیر و تولید مثل پرندگان موفق نشوید را عنوان می کنم و به شما می گویم چه طور باید پروسه تکثیر و تولید مثل پرندگان را پیش ببرید که در نتیجه به موفقیت در پرورش دست پیدا کنید.

چرا در تکثیر طوطی و تولید مثل پرندگان موفق نمی شوید؟
دلایل زیادی وجود دارد تا باعث شود که در تکثیر و تولید مثل پرندگان خود موفق نشوید و هر چه قدر که تلاش می کنید نتیجه مطلوبی را مشاهده نمی کنید.

خیلی از دوستان کلی وقت و انرژی برای کارشان می گذارند و درآخر هم به نتیجه ی قابل قبولی نمی رسند. تنها دلیل آن رعایت نکردن اصول تولید مثل و نکات مهم است.

سالن پرورش خیلی از دوستان را دیده ام که به نکات خیلی مهم و کلیدی در تولید مثل توجه چندانی نکرده اند. بسیاری از آن ها تنها کاری که کرده اند فراهم کردن شرایط لانه سازی بوده است.

البته لانه سازی خیلی مهم است ولی در تکثیر و تولید مثل پرندگان همه چیز به لانه سازی ختم نمی شود.

در ادامه در مورد نکات مهمی در تولید مثل و تکثیر پرندگان صحبت می کنم که رعایت نکردن آن ها باعث می شود که نتیجه کار شما در تولید مثل و تکثیر پرندگان چندان مورد قبول شما واقع نشود.

پس همراه من باشید تا این نکات مهم را با شما در میان بگذارم. انتخاب نادرست مولد ها انتخاب صحیح مولد ها در تکثیر و تولید مثل پرندگان بسیار مهم است.

به جرات می توانم بگویم اگر به درستی و هوشمندانه مولدها را انتخاب کنید در تکثیر و تولید مثل پرندگان موفق می شوید.

خیلی مهم است که در انتخاب مولد ها تمام تمرکزتان روی مولد های با نژاد خوب و سالم باشد.

اشکال بسیاری از دوستان این است که در خرید مولد دنبال مولد های ارزان هستند همانطور که قبلا هم گفتم هیچ ارزانی بی حکمت نیست!

برای پیدا کردن مولد های خوب بهتر است از تولیدی های معتبر آن ها را خریداری کنید.

البته بارها به این مورد اشاره کرده ام که یکی از بهترین مولد ها برای شروع پرورش، مولد های بالغ هستند. مولد های بالغ گزینه ی خوبی برای تکثیر و تولید مثل پرندگان هستند.

بی توجهی به رطوبت سالن پرورش
یکی دیگر از اشتباهاتی که خیلی از دوستان مرتکب می شوند بی توجهی به میزان رطوبت سالن پرورش است. رطوبت مناسب برای سالن پرورش شما باید بین ۲۰ تا ۵۰ درصد باشد.

مطمئن باشید که رطوبت مناسبی برای سالن پرورش ایجاد کرده باشید. رطوبت سالن اگر کاهش پیدا کند منجر به بیرون نیامدن جوجه ها از تخم می شود. ودر بعضی موارد مشاهده شده است که جوجه ها در تخم خفه می شوند.

در زمان تخم گذاری پرندگان اطمینان حاصل کنید که میزان رطوبت سالن مناسب هست یا خیر! بیاد داشته باشید که رطوبت باید به میزان مناسب باشد اگر رطوبت افزایش پیدا کند منجر به شیوع بیماری های باکتریایی و قارچ می شود.

پس همانطور که متوجه شدید رطوبت بسیار برای بیرون آمدن جوجه ها از تخم لازم هستند و شما بعنوان یک سالن دار باید رطوبت مناسبی را برای سالن پرورش خود ایجاد کنید.

بی توجهی به اهمیت دادن خوراک نرم به پرندگان اشتباه بسیاری از دوستان پرورش دهنده این است که نسبت به اهمیت دادن خوراک نرم به پرندگان بی توجه هستند. در صورتی که مهم ترین گزینه برای تولید مثل و تکثیر پرندگان تغذیه است.

خوراک نرم یکی از تغذیه های تقویتی برای پرندگان است که باید محتوای عالی و غنی شده ای درآن باشد. و از همه مهم تر به میزان لازم به پرندگان داده شود.

خیلی از تخم هایی که نطفه دار نیستند و یا اینکه جوجه ها بعد از بیرون آمدن از تخم میمیرند به خاطر فقر کلسیم، ویتامین ها و پروتئین هایی است که مولد ها قبل از جفت گیری باید داشته باشند.

خوراک نرم به تقویت فیزیولوژیکی پرندگان مولد کمک میکند.

از ضعف شدید مولد ها در اثر تخم گذاری جلوگیری می کند . به افزایش طول عمر اقتصادی گله های مولد کمک می کند و باعث رشد بهتر و سریعتر جوجه ها می شود.

بنابراین حتما به اهمیت و میزان دادن خورا ک نرم به مولد ها در قبل و پس از تخم گذاری توجه ویژه ای داشته باشید.

بی توجهی به نورهای مورد نیاز در سالن پرورش
یکی از دلایلی که افراد در تکثیر و تولید مثل شکست می خورند نداشتن اطلاعات کافی در مورد نورهای مورد نیاز در سالن است. بسیاری از دوستان از نورهای لامپ های رشته ای و مهتابی در سالن خود استفاده میکنند.

غافل از اینکه پرندگان به تمامی طول موج های نورها از نور مرئی گرفته تا فرا بنفش به اندازه ی کافی نیازمندند.

پرندگان در محیط های آزاد که در برابر نور مستقیم خورشید هستند به تمامی طول موج ها دسترسی دارند و استفاده ی کافی را می برند.

اما در سالن پرورش حتی اگر نور خورشید به پرندگان شما بتابد باز هم یکسری نور ها مثل فرابنفش در برخورد با شیشه حذف می شوند و به پرندگان شما نمی تابد.

فراموش نکنید که اگر نور کافی و مورد نیاز را برای پرندگان فراهم کنید نه تنها تکثیر و تولید مثل پرندگانتان را بالا می برد بلکه باعث تعادل در تولید پرندگان نر و ماده می شود.

دلیل اینکه بیشتر جوجه ها نر هستند نداشتن نور کافی و مورد نیاز برای پرندگان است.

بنابراین متوجه شدید که پرندگان به نورهای طبیعی احتیاج دارند. و نورخوشید در برخورد با شیشه بخشی از نور های مورد نیاز برای پرنده را از دست می دهد که شما خودتان با نورهای مصنوعی مثل مادون قرمز و داروهای خاصی نیاز پرندگان را به این نورها تامین کنید.

برای دیدن نتایج صبور نیستید!
یکی دیگر از عمده دلایلی که شما در تولید مثل و تکثیر موفق نمی شوید صبر است. نداشتن صبر در تکثیر و تولید مثل پرنده همه چیز را خراب میکند.

زمانی که صبر نداشته باشید تا تغییرات اعمال شود و نتیجه را ببینید ممکن است دست به کارهایی بزنید که برای تکثیر و تولید مثل پرندگانتان ضرر داشته باشد.

به عنوان مثال جوجه ها در تخم هستند و شما صبر نمی کنید از تخم بیرون بیایند و خودتان تخم را می شکنید و کارهای از این دست که واقعا زحمات شما را بر باد می دهد.

به عنوان مثال برای اینکه نتیجه ی واقعی را از تخم گذاری بعد از لانه سازی ببینید ممکن است ۳ تا ۵ روز طول بکشد تا پرنده ی مورد نظرتان تخم بگذارد.

پس لطفا صبور باشید تا نتایج واقعی کار خود را ببینید. البته منظور این نیست که توی این مدت دست روی دست بگذارید و عقب بنشینید. همیشه باید به فکر پرندگان خود باشید.

به هیچ وجه اقدامات لازم برای تکثیر طوطی و تولید مثل پرندگان را متوقف نکنید و با روال همیشگی به کار خود ادامه دهید.

جمع بندی و سخن آخر

همانطور که گفتم چون فرآیند تکثیر طوطی و تولید مثل پرندگان زمان بر و حساس است خیلی مهمه که درست انجام شود.

اگر مراحل کار را درست انجام ندهید و مدت زیادی هم وقت برای تکثیر و تولید مثل بگذارید و نتیجه ی حاصل شده برای شما مطلوب نباشد قطعا ضرر خواهید کرد.

و چیزی که از دست می دهید هزینه و وقتی است که صرف کرده اید راه حل های ارائه شده در این مقاله حاصل تجربه ی شخصی و مطالعاتی است که انجام داده ام.

اگر می خواهید در تکثیر طوطی و تولید مثل پرندگان موفق شوید پیشنهاد من این است که به مواردی که در این مقاله اشاره کردم توجه کنید و در مورد جزییات بیشتر این موارد تحقیق کنید و آموزش ببینید.

3.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=586
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها