میکس غذای طوطی سانان – روش درست کردن(غذا های مخلوط شده)

میکس غذای طوطی سانان: مکمل غذایی کامل یا فاجعه تغذیه ای محبوب؟

من اغلب موضوعات سایت را به دلیل چیزی که اخیراً دیده یا شنیده ام انتخاب می کنم. این یکی هم از این قاعده مستثنی نیست.

پس از صحبت با چندتا مشتری اخیر و خواندن نظرات کاربران، نگران نحوه تهیه سالاد یا میکس غذا خرد شده و تغذیه طوطی های در اسارت شدم.

میدانید اصلا میکس غذای طوطی سانان چیست؟ خرد کردن مخلوطی از سبزیجات ریز خرد شده با غلات پخته شده، حبوبات پخته شده و یا لوبیا و سایر مواد است. جدیدا این ترفند به عنوان “همه چیز به جز سینک آشپزخانه” برای تهیه غذای کمکی برای پرندگان توصیف شده است. :))

ما برای چند دهه از مفهوم میکس غذای خرد شده استفاده کرده‌ایم. در چند سال گذشته، این شکل از غذا دادن به طوطی ها محبوبیت زیادی به دست آورده است، بیشتر به لطف تلاش های پرورش دهنده های بلاگر و دیگران که به طور گسترده در مورد آن نوشته اند.

منم این مفهوم را دوست دارم و آن رو به دیگران توصیه می کنم. تغذیه ریز ریز، علاوه بر غذاهای فرموله شده با کیفیت بالا، راهی عالی برای وارد کردن تنوع سالم به رژیم غذایی پرندگان است.  و اینکه راه را آسان تر می کند . تهیه و سرو آن نسبتاً ساده است، زیرا معمولاً برای ذخیره سازی (بعد ها) منجمد می شود و نیازی به تهیه غذای تازه هر روز صبح را از بین می برد.

ولی چرا نگرانی من اخیر زیاد شده؟ من فکر می کنم چندتا مشکل در نحوه تهیه میکس خرد شده وجود دارد. اول از همه، به نظر می‌رسد مردم فکر میکنن مخلوط کردن بدون حد و مرز است ، که می‌توانید هر چیزی را در مخلوط قرار دهند و ترکیب حاصل از آن چیز ارزشمندی برای تغذیه پرندگان آنها باشد. اما این درست نیست. ارزش غذایی میکس شده فقط به اندازه موادی است که در آن قرار می دهید. برخی از افراد موادی را اضافه می کنند که واقعاً نباید به مقداری بیشتر روزانه به طوطی های داده شوند.

وقتی که برای نوشتن این مطلب آماده می‌شدم، عبارت «میکس غذا های خرد شده» را جستجو کردم، بلافاصله 21 وب‌سایت مختلف را پیدا کردم که همگی دستور العمل‌هایی را برای مخلوط کردن ارائه می‌کردند. من غذای میکس شده برای عروس هلندی، میکس خرد شده برای گرینچیک، میکس غذای برای کاسکو پیدا کردم و لیست همینطور ادامه داشت.  دستور العمل ها همگی کاملاً با یکدیگر متفاوت بودند، همانطور هم توصیه هایی که به صاحبان آنها داده شده بود.

در آن ۲۱ وب‌سایت مختلف، توصیه‌های قوی و بسیار گیج‌کننده زیادی پیدا کردم. برخی توصیه می کنند غلات پخته نشده را اضافه کنید، که قطعا ایده خوبی نیست. غلات باید همیشه حداقل خیسانده و جوانه بزنند، اگر پخته نشدند. تا قابل هضم راحت تر شوند و مهارکننده های آنزیم از بین بروند. برخی از افراد توصیه می کنند که سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی اضافه کنید. دیگران می گویند اینها باید پخته شوند. برخی دیگر شامل ماکارونی سبزیجات یا گندم هستند، در حالی که یکسری آنها اصلاً ماکارونی را توصیه نمی کنند. برخی از سایت ها اضافه کردن میوه را توصیه می کنند. دیگران در مورد این هشدار می دهند، زیرا ترکیب مرطوب تری ایجاد می کند

پس چگونه کسی می تواند بفهمد که میکس کردن باید با این همه توصیه های مختلف چطور آماده شود ؟

من می بینم که هنگام تهیه میکس میوه و دانه ها از دو استراتژی مشکل ساز اصلی استفاده می شود. اولی اضافه کردن مقادیر زیادی کربوهیدرات را برای جلوگیری از خیس شدن بیش از حد میکس توصیه می کنند. مورد دوم شامل افزودنی “مثلا خوب” بسیار زیادی که به ایجاد میل(خوش اشتهایی) ترکیب میشود که طوطی ها بهتر می خورد.

ایجاد یک میکس واقعا عالی یک چالش متفاوت را ایجاد می کند. وقتی یک دسته از سبزیجات را خرد می کنید و سپس آنها را برای مصرف اماده می کنید، غشای سلولی آن سبزیجات پاره می شود و تمام رطوبت موجود در آنها آزاد می شود. بنابراین، می توانید با یک آشغال بسیار مرطوب مواجه شوید که پرندگان شما نتوانند آن را بخورند.

کسانی که فقط اسم میکس غذای طوطی سانان  و… رو شنیدن، در طول این سال ها بسیار خلاق شده اند و سعی کرده اند با این مشکل ناخوشایند مقابله کنند.حتی برخی از افراد توصیه می کنند که دسته های بزرگی از میوه و سبزیجات را تهیه کنید و توصیه می کنند که مچاله یا در ابکش بگذارین به این ترتیب تمام آب از زهکشی خارج می شود و در نتیجه مشکل حل می شود.(مثلا هویج رو رنده کرده و ان را مشت کنید و ابش رو بگیرید.)

دوم، “همه آب میوه ها” حاوی بسیاری از مواد مغذی ارزشمند است پس فکر میکنم شما حتما نمی خواهید که آن ها را زهکشی کنید.شما می خواهید تا آنجا که ممکن است آن را حفظ کنید و انتظار دارید که همگی ان مواد مغذی را یکجا وارد بدن طوطیتتان کنید. بنابراین گزینه دومی که مردم به آن متوسل می شوند، افزودن مواد خشک است که رطوبت را جذب می کند. پیشنهادات برای این امر شامل پاستا، غلات خشک شده، دانه های خاص،ارد سوخاری و موارد دیگر است

این یک مشکل است. شما به سادگی نمی توانید آن مقدار کربوهیدرات تصفیه شده را به این مخلوط اضافه کنید و باور کنید دادن این غذا به پرندگان شما چیز سالمی نخواهد بود

اگر برای جذب رطوبت اضافی به کربوهیدرات های خشک تکیه می کنید، پرنده ای را خواهید داشت که در رژیم غذایی خود کربوهیدرات های زیادی می خورد.

یه بار یک سخنران در یک کنفرانس را تماشا کردم که یک میکس زیبا و مقوی آماده می کرد. سپس او با ریختن آجیل، دانه کدو تنبل و نارگیل شیرین و خشک شده، آن را خراب کرد

خرد و ریز کردن می تواند یک غذای مکمل فوق العاده برای طوطی ها یا یک فاجعه تغذیه ای باشد. ولی باید این واقعیت را بپذیریم که یک میکس خوب باید طبق دستورالعمل های خاصی با دقت تهیه شود.

اول، باید تقریباً با همان درصد پروتئین و چربی مطابق با رژیم های غذایی فرموله شده متعادل باشد. اگر دانشی اساسی در مورد دسته‌های مختلف مواد مغذی (پروتئین، چربی، و غیره) و اینکه کدام مواد حاوی آنها هستند، می‌توانید به سادگی در مورد ان ها در گوگل و.. تحقیق کنید.

دوم، درصد کلی «انواع مواد تشکیل دهنده» مهم است. یک میکس خوب باید تقریباً حاوی 40٪ غلات، 50٪ سبزیجات و 10٪ مواد دیگر باشد. با استفاده از این فرمول، شانس بیشتری برای درصد پروتئین و چربی در غذاهای فرموله شده دارید.

سوم، کیفیت مواد شما مهم است. دانه های مورد استفاده باید در طبیعی ترین شکل خود و تا حد امکان نزدیک به حالت برداشت خود باشند. برنج سفید و سایر غلات تصفیه شده نباید استفاده شود.

همچنین ماکارونی سفید یا گیاهی را نباید اضافه کنید. غلات کامل پخته و یا جوانه زده بهترین هستند. سبزیجات باید در تازه ترین حالت خود باشند و به دقت شسته شوند. افزودنی‌ها برای کنترل رطوبت یا ایجاد علاقه بیشتر باید با دقت انتخاب شوند و به میزان کم استفاده شوند.(عزیزززززززززززز نیم کیلو از ارد سوخاری یا سایر پودر و…استفاده نشود.!)

در اینجا قصد ندارم توضیح کاملی در مورد طرز تهیه میکس غذا ارائه کنم. شما هم می‌توانید «میکس غذای خرد شده» را در گوگل جستجو کنید و 21 دستور غذا را در دو دقیقه پیدا کنید. اما من نکاتی برای مقابله با رطوبت اضافی دارم. آنچه برای من مفید بود را با شما به اشتراک خواهم گذاشت. من می توانم ترکیبی را ایجاد کنم که طوطی هایم دوست دارند بدون اینکه وضعیت تغذیه ای خود را قربانی خدایان کربوهیدرات کنند.

اولاً میکس غذای طوطی سانان شامل موارد زیر نباشد:

سبزیجات سرشار از آب، مانند خیار، کدو حلوایی، جیکاما، کرفس. این ها را همیشه می توان درست قبل از سرو، پس از یخ زدایی اضافه کرد.

میوه ها، مگر اینکه خشک شوند. میوه ها دارای رطوبت بیش از حدی هستند که نمی توان گنجانده شوند و به هر حال باید در رژیم غذایی محدود شود. چند تکه میوه را می توان درست قبل از غذا دادن به غذای میکس شده اضافه کرد.

دوم، هنگام ایجاد میکس پایه ، آن را منجمد کنید:

دانه های خود را کمی بپزید، که به آنها اجازه می دهد پس از مخلوط شدن با سبزیجات، رطوبت بیشتری جذب کنند. خودتان آنها را تست کنید.دانه ها باید نرم، اما هنوز کمی سفت باشند. از دانه‌های امثال میوه موز استفاده نکنید – این دانه‌ها از رشد باکتری‌ها حمایت می‌کنند و فقط به مشکل رطوبت شما کمک می‌کنند.

قبل از اضافه کردن سبزیجات ریز خرد شده، اجازه دهید دانه ها کاملا خشک شوند.

ماکارونی خشک و نپخته را که از حبوبات مانند کینوآ یا برنج قهوه ای تهیه می شود، اضافه کنید.اگر می خواهید این کار را انجام دهید، فقط به مقدار کم اضافه کنید.دوباره میگویم از ماکارونی تهیه شده از آرد سفید که بیشتر پاستاهای «گیاهی» را شامل می شود، استفاده نکنید.

کمی از ترکیب دانه‌های باستانی مانند کنجد را اضافه کنید – این ترکیب به خوبی میتواند که رطوبت را جذب کند و تغذیه بهتری اماده کند.

بلغور جو دو سر خام و نپخته یا مقدار کمی غلات غنی شده را اضافه کنید.

بعد از یخ زدایی و قبل از سرو:

گوشه کوچکی از ته کیسه یخ زده از میکس را ببرید. اجازه دهید ابش از کیسه خارج شود.(مابقی آن را در فریزر نگهداری کنید.)

شاهدانه خام پوست کنده را اضافه کنید.

و بعد جوانه ها را اضافه کنید ( جوانه ها به آرامی در ظرف غذا یا یخچال به رشد خود ادامه می دهند و مقداری رطوبت را جذب می کنند.)

میکس غذای طوطی سانان

این میکس که من درست کرده ام و خیلی خشک است و تکه های آن به راحتی از یکدیگر جدا می شوند. موادی که من این بار استفاده کردم شامل: گندم کاموت (پخته شده با دارچین)، کلم بروکلی، گل کلم، هویج، کدو حلوایی کمی پخته شده، نخود فرنگی، لوبیا سبز، فلفل دلمه ای قرمز، فلفل تند، جعفری، کدو سبز، جوانه گندم، دانه چاودار جوانه زده، تخمه آفتابگردان جوانه زده، ماش جوانه زده، عدس جوانه زده، ارزن جوانه زده، دانه خشخاش جوانه زده، شنبلیله جوانه زده، گندم سیاه جوانه زده، دانه کنجد جوانه زده لوبیا گاربانزو ( کنسرو شده و آبکشی شده)، دانه خرفه، بلغور جو دو سر خام و شاهدانه پوست شده خام.

میکس غذای طوطی سانان

سبزی ها و میوه ها درست قبل از سرو، مستقیماً در ظرف اضافه می شوند. این بهترین نتیجه را دارد زیرا آنها غذاهای ابکی هستند.

نکته نهایی: فقط این خیلی مهم است که اندازه وعده های خود را محدود کنید. میبیند که بخشی از میکس غذای اماده شده که من در اختیار پرنده هایم قرار می دهم نسبتاً کوچک است. هر کدام از آنها ¼ فنجان از مخلوط را هر روز صبح دریافت می کنند. با محدود کردن مقدار ارائه شده، من از این مشکل جلوگیری می کنم که هر پرنده فقط آنچه را که می خواهد انتخاب کند. آنها تشویق می شوند که همه آن را بخورند و هنوز هم جایی برای پلت دارند که از آنها نیز لذت می برند

خیلی دوست دارم نظرات خوانندگان این مطلب میکس غذای طوطی سانان رو بشنوم. مطمئن هستم که بسیاری از شما ایده های بهتری نسبت به این پست دارید. اگر همکاری کنیم، مطمئن هستم که کیفیت پرورش برای همه طوطی ها بهتر می شود! لطفا نظر خود را در این مورد به اشتراک بگذارید.

4.3 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=958
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها