نگهداری از جوجه عروس هلندی

نگهداری از جوجه عروس هلندی

اگر از پرندگان مولد نگهداری می‌کنید، ممکن است برای نگهداری از جوجه‌های تازه از تخم درآمده با چالش‌هایی مواجه شوید. به ویژه اگر این اولین تجربه شما در این زمینه باشد.

جوجه عروس هلندی
هنگامی که یک جوجه کوکاتیل از تخم بیرون می آید، فقط یک اینچ طول دارد و تمام بدن آن با رنگ زرد پوشیده شده است. این جوجه کمی شبیه به موجودات مینیاتوری ماقبل تاریخ با سری سنگینی است که روی گردن کوچک لاستیکی آنها قرار گرفته است.
جوجه تازه متولد شده در روز اول، قادر به ایستادن نیست البته این به ان معنا نیست که برای این کار تلاش نمی‌کند. به همین دلیل والدین آن را زیر بال خود می‌گیرند تا گرم شده و خوب تغذیه شود. این جوجه بسیار سریع رشد می‌کند و در شش تا هشت هفته کوتاه، برای یک خانه دوست داشتنی آماده می‌شود.

دوره نفهتگی
جوجه کشی تخم عروس هلندی بین 18 تا 23 روز طول می‌کشد. به این معنی که دوره جوجه کشی هر جفت مولد می‌تواند در این بازه زمانی، متفاوت باشد. تخم ها اغلب با فاصله یک یا دو روز از هم گذاشته می شوند و به همان ترتیب هم از تخم خارج می‌شوند. به همین دلیل است که شما اغلب جوجه هایی با اندازه های مختلف را در یک نسل می‌بینید.

نگهداری از جوجه عروس هلندی

نقش والدین در نگهداری از جوجه عروس هلندی
کوکاتیل‌های نر و ماده در جوجه کشی تخم‌ها، تغذیه بچه ها و گرم نگه داشتن آنها به طور مشترک عمل می‌کنند. به این ترتیب که پرنده ماده، هنگام جوجه کشی تخم‌ها، شب روی آنها می‌ماند و نر شیفت روز را بر عهده می‎گیرد. البته در حین انجام این وظیفه، پرنده مسئولیتهای زیر را نیز بر عهده می‌گیرد.

چرخاندن تخم
تخم ها ساعتی یکبار چرخانده می‌شوند. این کار کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تخمهای عروس هلندی در دمای یکنواختی باقی می‌مانند. چرخاندن تخم همچنین از چسبیدن جنین پرنده به غشای پوسته جلوگیری می‌کند.

حفظ رطوبت مناسب
والدین در یک ظرف کم عمق آب، حمام می‌کنند و از پرهای خیس خود برای حفظ رطوبت مناسب برای تخم ها استفاده می‌کنند.

پیپینگ چیست؟
قبل از اینکه به بررسی نکاتی در خصوص نگهداری از جوجه عروس هلندی بپردازیم، بد نیست در مورد خود جوجه‌ها و فرایند به دنیا آمدن آنها نیز اطلاعاتی کسب کنیم. به طور مثال در اینجا به تعریف پیپینگ می‌پردازیم. قبل از بیرون آمدن جوجه کوکاتیلها، می‌توانید صدای ضعیف آنها را در داخل تخم بشنوید. آنها با استفاده از برآمدگی کوچکِ بالای منقار خود شروع به شکستن پوسته می‌کنند. بنابراین فرآیند آزاد شدن تخم را «پیپینگ» می‌گویند.

تاثیر رنگ چشم های جوجه کوکاتیل‌ها در نوع پرنده
هنگامی که جوجه کوکاتیل‌ها برای اولین بار از تخم بیرون می‌آیند، چشمان آنها بسته است و حدود هشت تا ده روز هم بسته می‌ماند. پوست روی چشمان مهر و موم شده اما به اندازه کافی شفاف است تا ببینید چشمان آنها قرمز است یا قهوه ای تیره. رنگ چشم اولین سرنخ برای این است که وقتی پرهای جوجه رشد می‌کند، چه رنگی خواهد داشت.

چرا که در برخی موارد، رنگ چشم یک جهش وابسته به جنسیت و در برخی دیگر، یک جهش مغلوب است. اساساً، قرمزی چشم ها به این معنی است که ارزشِ خرید پرنده کمی بیشتر است، زیرا این پرندگان نادرتر هستند. اما به طور کلی عروس هلندی‌های چشم قرمز ممکن است یکی از موارد زیر باشند:

آلبینو
سینامون
لوتینو
نقره مغلوب

درآمدن پرها در طوطی عروس هلندی
جوجه کوکاتیل‌ها در دو هفتگی، بیشتر یا تمام پرهای اولیه خود را از دست داده اند و پرهای جدید روی بال و پشت آنها شروع به رشد کرده است. حتی پرهای تاج نیز در بالای سرشان جوانه زده است. به این ترتیب رشد پرهای انها در سه هفتگی، تقریباً کامل شده است.، البته کمی ظاهر کرکی شکل دارد. در چهار هفتگی نیز جوجه‌ها تقریباً شبیه به یک پرنده بالغ هستند.

نگهداری از جوجه عروس هلندی

نگهداری از جوجه عروس هلندی به عنوان حیوان خانگی
به طور کلی عروس هلندی انتخابی ایده آلی برای کسانی است که برای اولین بار می‌خواهند از یک پرنده نگهداری کنند. چرا که آنها یک پرنده کوچک با شخصیت بزرگ هستند. در این میان نرها خوش صداتر هستند و اغلب سوت زدن و صحبت کردن را یاد می‌گیرند. اما هر دو جنس به عنوان یک همراه دوست داشتنی، با صاحب خود پیوندی محبت آمیز برقرار می‌کنند. از این رو نگهداری از جوجه عروس هلندی به عنوان حیوان خانگی کاملاً ایده آل است، زیرا آنها به سرعت با محیط جدید سازگار می‌شوند.

تغذیه دستی جوجه کوکاتیل‌ها
در اینجا با بررسی آخرین نکته در خصوص نگهداری از جوجه عروس هلندی، این مقاله را به پایان می‌رسانیم:

کوکاتیل‌هایی که با دست تغذیه می‌شوند، حیوانات خانگی دوستانه و ملایمی هستند. در این میان ناگفته نماند که منظور از تغذیه دستی این است که پرورش دهندگان معمولاً جوجه‌های 10 تا 14 روزه را از لانه بیرون می‌آورند تا توسط انسان تغذیه شوند. این عمل باعث ایجاد حس اعتماد بین پرندگان و انسان می‌شود و ترس از دست انسان را نیز از بین می‌برد. گفتنی است برای این کار به طور معمول از سرلاک استفاده می‌شود. اما برای جوجه‌های تازه دان خور شده می‌توان از غذای عروس هلندی نیز استفاده کرد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=903
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها