طوطی خورشیدی صفر تا صد پرورش و تکثیر طوطی سان کانور

طوطی خورشیدی

طوطی خورشیدی فعال و پر انرژی و اماده پرورش هستند، بنابراین اگر شرایط مناسبی را در اسارت فراهم کنید، احتمالاً 2 پرنده پیوند خورده جفت می شوند. جفت کانورها علاقه مند به پرورش و تکثیر هستند، زیرا همه آن ها با هم کنار نمی آیند.

اکثر خورشیدی ها تا سن 24 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند. ماده ها به احتمال زیاد قبل از نر بالغ می شوند و تا 10 سال بارور می مانند. با شروع فصل بهار انها هم شروع جفت گیری میکنند.

اگر دیدید خورشیدی ها شما به جفت گیری علاقه نشان می دهند، شرایط زندگی بهینه و رژیم غذایی غنی از پروتئین، کلسیم و چربی را فراهم کنید. همچنین باید یک لانه با عمق زیاد تهیه کنید و یک انکوباتور در نظر بگیرید.

این امر شانس جوجه کشی موفقیت آمیز را افزایش می دهد.

آیا تولید مثل سان کانور آسان است؟
طوطی خورشیدی در طبیعت پرورش دهندگان پرباری هستند و همین امر در اسارت نیز صدق می کند. اگر چندین طوطی خورشیدی از جنس مخالف را در یک محیط مناسب نگهداری کنید، احتمال انتخاب جفت و جفت گیری خیلی بیشتر خواهد بود.

جفت کردن سان کانور برای جفت گیری
برای جفت کردن خورشیدی ها برای جفت گیری، باید مطمئن شوید که این 2 پرنده با هم سازگار هستند.

اولین قدم تأیید این است که طوطی ها از نر و ماده هستند . انجام این کار با دیدن آسان نیست زیرا طوطی های خورشیدی یک شکل هستند – هیچ تفاوت آشکاری بین نر و ماده وجود ندارد.

فرض کنید از یک پرورش دهنده معتبر طوطی های خورشیدی خریداری کرده اید

کانورها باید یک حلقه در مچ پا داشته باشد که ویژگی های کلیدی مانند سن و جنسیت را مشخص می کند.

اگر از جنیست جفت های خود مطمئن نبودید برای اطمینان از دریافت اطلاعات دقیق به آزمایش DNA نیاز داشته باشد. برای این کار باید با ارسال چند نمونه پر یا خون از هر کانور است.

مجله دامپزشکی ماهاناکورن تأیید می کند که آزمایش های DNA تفاوت های واضحی را بین پرندگان نر و ماده نشان می دهد.

با فرض اینکه این که خورشیدی ها شما  از نظر جنسیت مخالف هستند، تضمینی برای تولید مثل نمی‌شود.

آیاسان کانور مادام العمر با هم جفت می شود؟
بله بعد از تشخیص نر و ماده بودن و جفت گیری ان ها برای همیشه جفت خواهند بود.

این به این معنی است که شما معمولاً می توانید به یک جفت پیوندی برای تولید چندین کلاچ تخم مرغ تکیه کنید. این روی بدن و سلامت مرغ تاثیر می گذارد، بنابراین قبل از پرورش آنها به این نکته دقت فکر کنید.

خورشیدی های خانگی به طور متوسط ​​بین 15 تا 30 سال عمر می کنند. اگر یک خورشید بمیرد، ممکن است بتوانید جفت جدیدی معرفی کنید و اگر ماده بارور باقی بماند، پس از مدتی سوگواری اقدام به تولید مثل کنید.

طوطی سان کانور

مشکلات در پرورش سان کانور
خورشیدی ها چه زمانی اماده جفت گیری میکنند؟
خورشیدی های وحشی با شروع بهار وارد فصل تولید مثل می شوند. هنگامی که روزها طولانی تر می شوند و هوا گرم تر می شود، خورشیدی ها دچار تغییرات هورمونی می شود که میل به جفت شدن را ایجاد می کند.

این محدودیت‌ها لزوماً کانورهای خورشیدی اسیر را محدود نمی‌کنند، زیرا اگر محیط چنین رفتاری را تشویق کنید، می‌توانند اماده جفت گیری شوند. علائمی که نشان می‌دهدخورشیدی ها هورمون‌های  برای جفت‌گیری را تجربه می‌کنند عبارتند از:

  1. گاز گرفتن که به آن بلوف هم می گویند.
  2. کلامی تقویت شده – با اینکه ان ها پر سر و صدا هستند، احتمالاً در حالت هورمونی شدن بیشتر فریاد می زنند.
  3. کندن پرها در نتیجه ناامیدی.
  4. مالیدن خود روی اسباب بازی ها یا صاحبان .
  5. اگر نمی خواهید طوطی های خورشیدی با نشان دادن این علائم رشد کنند، نرها و ماده ها را جدا نگه دارید و از قرار گرفتن در معرض نور شدید و دمای گرم را کاهش دهید.

این امر به ویژه در ماده ها که می توانند تخم های بارور نشده را بدون جفت گیری بگذارند بسیار مهم است .

خورشیدی ها در چه سنی رشد می کند؟
بیشتر انها بین 12 تا 24 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند، اگرچه برخی از آنها بیشتر طول می‌کشد و ممکن است قبل از رسیدن به سه سالگی رفتارهای هورمونی نشان ندهند.

خورشیدی های ماده زودتر از نرها به جفت‌گیری علاقه نشان می‌دهند.

اگر طوطی خورشیدی شما هنوز پرهای سبز زیتونی دارد، مراقب زاد و ولدش باشید – ممکن است پرنده هنوز خیلی جوان باشد و نتواند با خیال راحت و موفقیت آمیز تخم بگذارد. یک خورشیدی بالغ پرهای طلایی بیشتری خواهد داشت.

خورشیدی ها تا چند سال بارور هستند؟
انها برای همیشه بارور نیستند، بنابراین تولیدمثل اکثر آنها تا 10 سالگی متوقف می شود. یک  طوطی خورشیدی ممکن است بیش از این نقطه به تخمگذاری ادامه دهد، اما آنها از تخم بیرون(بدون نطفه) نمی آیند.

طوطی خورشیدی هر چند وقت یکبار تولید مثل می کند؟
سان کانور ها می توانند پرورش دهندگان پرباری باشند و بعید است که جفت گیری خود را فقط به یک بار در سال محدود کنند.

سان کانورهای اسیر می‌توانند چندین بار جفت‌گیری کنند و در هر سال، در صورت ایجاد محیط مناسب، چندین بار تخم تولید کنند.

همانطور که  قبلا توضیح داده شد، تخم گذاری روی بدن یک کانور آسیب می زند. یک خورشیدی برای تخم‌گذاری تلاش زیادی می‌کند، چه بارور شده باشد و چه نباشه. پرنده را بی جهت تحت این تجربه قرار ندهید.

آماده سازی خورشیدی برای پرورش
اگر احساس می کنید که طوطی های خورشید شما آماده جفت گیری هستند، برای طی این دوره آماده شوید. در جفت گیری هیچ وقت عجله نکنید زیرا خورشیدی ها تنها در صورتی با موفقیت جفت گیری می کنند که شرایط مناسب را ایجاد کنید.

محیط
طوطی خورشیدی برای تولید مثل به محیطی دوستانه، آشنا و آرام نیاز دارد.

شما می توانید پرندگان را در قفس معمولی خود نگه دارید

برای تشویق طوطی ها به تولید مثل، این مراحل را انجام دهید:

اطمینان حاصل کنید که دما کمتر از 18 درجه و بالاتر از 27 درجه نباشد.
نور دهی مناسب را فراهم کنید. دستیابی به این امر از طریق پنجره بدون گرم شدن بیش از حد برای پرنده ایده آل است.
سایر حیوانات خانگی را که ممکن است باعث استرس شوند را از اتاق خارج کنید.
از قرار گرفتن در معرض هر چیزی که ممکن است باعث ترس آنها شود، مانند صداهای بلند خودداری کنید.
هر چه خورشیدی ها در محیط خود احساس راحتی بیشتری داشته باشند، احتمال تولید مثل بیشتر است.

رژیم غذایی
رژیم غذایی برای تخمگذاری موفقیت آمیز در پرندگان حیاتی است، بنابراین شما به سان کانور های مولد چه چیزی را برای تغذیه می دهید؟ پروتئین، ویتامین E و چربی همگی مهم هستند، و اما کلسیم ضروری است.

هرگز از رژیم غذایی حاوی دانه های هورمونی یا حاملگی استفاده نکنید، زیرا این رژیم فاقد مواد مغذی ضروری خواهد بود. سبزی‌های تیره و برگ‌دار منبع خوبی از همه چیزهایی هستند که کانور به آن نیاز دارد.

یک کف دریا یا سنگ(مواد مدنی و کلسیم) برای هر دو کانور به عنوان منبع کلسیم اضافی تهیه کنید و انواع میوه ها و سبزیجات تازه، گوشت های پخته شده و ماهی تازه را بدهید.

مکمل ها همچنین ممکن است سلامت باروری را در سان کانور تقویت کنند.

در حالی که باید اطمینان حاصل کنید که طوطی ها در طول فصل تولید مثل به طور مداوم و مناسب غذا می خورند، همچنین باید تنوع کافی برای علاقه مند نگه داشتن آنها به وعده های غذایی خود داشته باشید.

مقداری پاستا، برنج یا حبوبات اضافه کنید تا مطمئن شوید که غذا زیادی برای جذاب انها باقی می ماند.

قفس
تا زمانی که اندازه قفس کوچکتر از 48 اینچ در 24 اینچ در 24 اینچ نباشد، کانورها معمولاً از پرورش در قفس معمول خود خوشحال می شوند. اگر بیش از 2 طوطی را در یک قفس نگه میدارید، پرنده‌ای را که نمی‌خواهید در جفت‌گیری شرکت کند، خارج کرده و موقتاً به قفس دیگری برگردانید.

هر پرنده اضافی به عنوان یک رقیب در نظر گرفته می شود، بنابراین ممکن است درگیری بین طوطی ها ایجاد شود، حتی اگر یک یا چند پرنده درگیر شده علاقه به اندازه کافی برای تولید مثل نداشته باشند.

لانه مناسب
خورشیدی های وحشی در درختان خالی ، کنده‌ها، تپه‌ها یا شکاف‌های سنگ لانه می‌کند. برای این منظور باید یک معادل مناسب در اختیار پرندگان قرار دهید.

یک لانه با عمق زیاد را می توان با استفاده از تخته سه لا ساخت یا آن را به صورت آنلاین خریداری کرد.

یک لانه با عمق زیاد برای طوطی ها باید به اندازه ای عمیق باشد که پرنده را کاملاً پنهان کند و با مواد نرم پوشانده شود. اگر شما موفق به انجام این مرحله نشوید، ممکن هست یکی از طوطی های برای نرم کردن بستر از پر های خود استفاده کند(کندن پر).

اگر سان کانورها به مرحله تولید مثل رسیده اند و نمی خواهید دوباره این کار را انجام دهند، لانه را بردارید. وجود لانه ماده را تشویق به تولید مثل و تحریک واکنش های هورمونی می کند.

ماشین جوجه کشی
تهیه یک انکوباتور برای تخم‌ها همیشه ضروری نیست. با این حال، اگر ماده در تخم‌گذاری بی‌تجربه باشد و مسئولیت‌های خود را درک نکند، ممکن است نیاز به دستگاه جوجه کشی یا دستگاه مادری باشد.

اگر کانورها روی تخم‌هایشان بنشینند تا گرم شوند، ممکن است انکوباتور غیر ضروری باشد.

طوطی خورشیدی

سان کانور چگونه جفت می شود؟
زاد و ولد بین سان کانور ها با یک مراسم خواستگاری که توسط نر تحریک می شود آغاز می شود.

نر همانند قورباغه پیشه می کند، می رقصد و احتمالاً آواز ماده را تکرار کند.

ماده تصمیم می گیرد که آیا نر جفت مناسبی هست یا خیر. اگر نر غذا را با ماده به اشتراک بگذارد، به احتمال زیاد به درصد جفت شدن بیشتر خواهد شد.

طوطی های نر آلت تناسلی ندارند. نری که مایل به تولید مثل است، ماده را از پشت سوار میشود و اغلب بال های ماده را به زمین می چسباند.

از اینجا، دو کانور کلوآکاهای خود را به هم فشار می دهند. کلواک روزنه ای است که پرندگان ادرار و مدفوع را از آن خارج می کنند و تخم می گذارند. اگر هورمون های تولید مثل فعال باشند ، کلواکا متورم می شود.

هنگامی که طوطی ها کلوآکاهای خود را می مالند، اسپرم از نر آزاد می شود و وارد مجرای تخمدان ماده می شود. اگر هر دو طوطی بارور باشند، ماده بارور می شود.

روند جفت گیری به ندرت بیش از 1-2 دقیقه طول می کشد.

بعد از جفت گیری سان کانور ها چه اتفاقی می افتد؟
رابطه بین طوطی های خورشیدی بلافاصله پس از تولید مثل سرد می شود. ماده احتمالاً نسبت به نر کمتر محبت خواهد کرد و به طور بالقوه تهاجمی تر و سرزمینی تر می شود.

خورشیدی ها ممکن است پس از جفت گیری در برابر دست زدن مقاوم باشد، وقتی نزدیک می شوید بلوف می زند. ممکن است بخواهید در این مرحله هنگام تمیز کردن و تغذیه طوطی ها دستکش بپوشید.

این رفتارهای طبیعی ناشی از هورمون ها در حالی است که ماده منتظر تخم گذاری است. بعید است که طوطی نر تا زمانی که تخم گذاری نشود، ماده را بیشتر تعقیب کند  ماده در این حین لانه سازی را انجام می دهد.

خورشیدی ها چند تخم می گذارد؟
میانگین تعداد تخم‌ها برای یک خورشیدی بین 2 تا 6 است. ماده تمام تخم‌هایش را همزمان نمی‌گذارد. احتمالاً بین هر تخم حدود 24 ساعت استراحت وجود خواهد داشت.

اگر خورشیدی ها هنوز رفتارهای مرتبط با تخم‌گذاری را از خود نشان می‌دهد، اما برای 48 ساعت هیچ اتفاقی نیفتاده است، به دنبال مشاوره باشید

  به خصوص اگر او زور می‌زند، برای راه رفتن تلاش می‌کند، یا علائمی از درد نشان می‌دهد.

این رفتار نشان می‌دهد طوطی خورشیدی شما تخم پیچ شده باشد .

تخم های سان کانور چقدر طول می کشد تبدیل به جوجه شود؟
تخم‌های خورشیدی ها معمولاً حدود 21 تا 25 روز پس از تخمگذاری بیرون می‌آیند. متأسفانه، شاید که هر تخمی که یک خورشیدی می گذارد به یک جوجه سالم تبدیل نشود.

توضيحات مربوط به عدم تبدیل تخم به جوجه شامل موارد زير است:

  1. تخمک هرگز بارور نشد و جنینی در آن وجود نداشت.
  2. یک یا هر دو والدین حامل یک بیماری تشخیص داده نشده هستند که به جنین منتقل شده است.
  3. ماده با رژیم غذایی بی کیفیت تغذیه شد که منجر به تولید تخم های نامرغوب شد.
  4. تخم‌ها به‌طور مناسب گرم نشدند یا بیش از حد گرم شدند که منجر به کم‌آبی بدن شد .
  5. شرایط غیربهداشتی قفس به دلیل قارچ یا باکتری.
  6. تخمک آسیب دیده و جنین را می کشد.

اگر جفت های شما قادر به تبدیل تخم های خود به جوجه نیستند و هر بار سرنوشت مشابهی رو تجربه میکنید. باید قبل از جفت گیری و تکثیر همان جفت، علت این تخم های پوچ یا جوجه مرده را پیدا کنید…

مشکلات رایج در تولید مثل طوطی های خورشیدی
فقط به این دلیل که 2سان کانور را در خانه جفت کرده اید و آنها وارد فصل تولید مثل شده اند، لزوماً به این معنی نیست که آنها تولید مثل می کنند .

ناسازگاری

دلایل متداول برای ناسازگاری 2 سان کانور برای تولید مثل عبارتند از:

  1. هر دو پرنده همجنس هستند.
  2. هر دو پرنده ها مولد خوبی نیستند – رفتارشناسی تأیید می کند که جفت های غیر مولد بر سر قلمرو می جنگند.
  3. ماده بزرگتر از نر است، بنابراین نر را جفت نامناسبی می داند.
  4. کانورها آنقدر با هم زندگی نکرده اند که بتوانند با هم پیوند بخورند.
  5. تلاش برای وادار کردن خورشیدی ها برای جفت گیری بر خلاف میل آنها منجر به ناامیدی و آشفتگی عاطفی می شود، بنابراین فقط پرندگان سازگار را پرورش دهید و صبر خود را حفظ کنید.

محیط نامناسب
خورشیدی ها برای جفت گیری باید در محیط اطراف خود احساس راحتی کنند.

اطمینان از تکرار شرایط طبیعی فصل تولید مثل سان کانور ها، با دمای محیط گرم و چندین ساعت نور در روز

همچنین باید به طور مرتب قفس را بدون آزار و اذیت پرندگان تمیز کنید.

نور خورشید را در فصل جفت گیری از یاد نبرید. اگر حیوانات خانگی دیگری به خصوص گربه یا سگ دارید که ممکن است باعث ناراحتی پرندگان شود، آنها را از اتاقی که آنها هستند دور نگه دارید.

اگر پرندگان دیگری از گونه های متفاوت دارید، به طور موقت آنها را در قسمت دیگری از خانه نگهداری کنید تا زمانی که طوطی ها جفت شوند. روابط متضاد در طول فصل تولید مثل افزایش می یابد و روابط دوستانه پرنده ای را که مایل به جفت گیری است گیج می کند.

طوطی خورشیدی کانور

خورشیدی در چه زمانی از سال تولید مثل می کند؟
رژیم غذایی ضعیف
اگر نور خورشید، به خصوص برای ماده، در طول فصل تولید مثل خوب غذا نمی خورد، بعید است که تخم های سالم گذاشته شوند. اطمینان حاصل کنید که در این مدت به آنها یک رژیم غذایی بهینه می دهید.

دیستوشیا (تخم گذاری مورد دار)
دیستوشی زمانی اتفاق می افتد که طوطی خورشیدی نتوانند به درستی تخم بگذارد.

این نگرانی اغلب به دلیل کمبود کلسیم و یا ویتامین D ایجاد می شود، اما می تواند ناشی از چاقی، استرس یا حتی فقر مواد عالی نیز باشد.

گیر کردن تخم‌ در صورت عدم رفع برای یک خورشیدی خطرناک میباشد، زیرا وجود تخم‌ ممکن است مانع از ادرار کردن و دفع مدفوع آنها شود.

دامپزشک ایمن ترین و کم دردسرترین راه را برای خارج کردن تخم از بدن کانور میباشد.

ناباروری
اگر خورشیدیز ها از تولید مثل خود راضی هستند اما تخم‌هایی تولید می‌کنند که جوجه نمی‌شوند، ممکن است یک یا هر دو پرنده نابارور باشند.

موارد رایج برای این امر شامل موارد زیر است:

  1. به بلوغ جنسی نرسیده است.
  2. سن ماده بیش از 10 سال است.
  3. پرندگان والد از همان گله همخون شدند.
  4. ماده با رژیم غذایی نامناسب تغذیه شده است.
  5. ماده اضافه وزن دارد.
  6. نگرانی های غذایی نیز می تواند منجر به ناباروری در سان کانور ها شود. قبلا در مورد اهمیت کلسیم و فقر کلسیم و روی گفتیم، زیرا این مورد هم می‌تواند بر توانایی تولید مثل تأثیر بگذارد.

چگونه می توان باروری سان کانور را افزایش داد؟
اگر متقاعد هستید که خورشیدی هایتان تمایل دارند و قادر به تولید مثل هستند، ممکن است بخواهید تغییرات رژیم غذایی را برای افزایش باروری در نظر بگیرید.

ویتامین E در رژیم غذایی مهم است. در مجله بین المللی علوم مولکولی توضیح می دهد که چگونه ویتامین E کیفیت مایع منی را در پرندگان نر افزایش می دهد و تخریب لیپیدها را در تخم کاهش می دهد.

توجه:ویتامین E نمی‌تواند نارسایی‌های ژنتیکی را اصلاح کند و یک کانور نابارور را قادر به تولید مثل کند.

با توجه به اینکه جمعیت وحشی طوطی های خورشیدی همچنان رو به کاهش است، پرورش خورشیدی می تواند مفید باشد. اگر می‌خواهید تعداد کانورهای خورشیدی را افزایش دهید، مطمئن شوید که برای انجام کارآمد و ایمن مجهز هستید.

4 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=751
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها