تحقیق درباره زندگی طوطی ، زیباترین پرنده

طوطی پرنده

طوطی‌ها عبارتند از نزدیک به ۳۷۲ گونه پرنده در ۸۶ سرده گوناگون که راستهٔ طوطی‌سانان از فروردهٔ نوآروارگان را تشکیل می‌دهند و اغلب در سرزمین‌های گرمسیر و نیمه‌گرمسیر زندگی می‌کنند. راسته طوطی‌سانان متشکل از سه بالاخانواده است که شامل طوطی‌ایان (طوطی‌های راستین)، کاکادویان (طوطی‌های کاکل سفید)، و کاکاپویان (طوطی‌های نیوزیلند) می‌شود. بیشترین تنوع طوطی‌ها در آمریکای جنوبی و استرالزی است.

شگفتی‌های بدن طوطی‌ها
طوطی‌ها گروهی از پرندگان هستند که مردم علاقه زیادی به آنها دارند. این گروه از پرندگان توانایی منحصر به فردی در یادگیری دارند. طوطی‌های کاکل سفید، طوطیان دم‌بلند ساکن آمریکای جنوبی و طوطی‌های کوچک سبزرنگ دم‌‌دراز از انواع مختلف پرندگانی هستند که به این گروه تعلق دارند.

داشتن سر بزرگ، گردن کوتاه، منقار قلاب مانند و توانایی بالارفتن از درخت از جمله ویژگی‌های مشترک در میان انواع مختلف طوطی‌هاست، اما این پرندگان دوست‌داشتنی ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارند، به عنوان مثال پرهایی رنگارنگ و زیبا دارند. طوطی‌ از منقارش برای تغذیه و پریدن از روی شاخه درختان استفاده می‌کند. در حقیقت منقار آنها، توانایی پاهایش برای بالا رفتن از تنه درختان را افزایش می‌دهد. شکل منقار طوطی به گونه‌ای است که موجب افزایش توانایی این پرنده برای بریدن و شکستن میوه‌ها و دانه‌هایی می‌شود که از آنها تغذیه می‌کند؛ میوه‌هایی مانند گردو، فندق و بادام‌زمینی که پوسته سفت و محکمی دارند از میوه‌های مورد علاقه این پرنده است، اما طوطی‌هایی که جثه یا اندام کوچک‌تری دارند، ترجیح می‌دهند به کمک پرزهای بسیار ریز روی زبانشان از شهد میوه‌ها و گرده گل‌ها تغذیه کنند.

آنچه موجب محبوبیت این پرنده در میان انسان‌ها شده، توانایی در تقلید صدای انسان است. اگرچه طوطی‌ها از یک زبان اختصاصی برای صحبت کردن با همدیگر استفاده نمی‌کنند، اما تقلیدکنندگان قابلی هستند و از حافظه‌شان برای تقلید از صداها استفاده می‌کنند. بررسی‌های انجام شده روی این پرندگان نشان داده است در شرایطی که طوطی‌ها بشدت احساس گرسنگی می‌کنند یا متوجه حضور فردی ناشناس می‌شوند، بهتر می‌توانند از توانایی‌هایشان برای تقلید از صداهای مختلفی که می‌شنوند، استفاده کنند.

در طوطی‌ها ۲ تا از انگشتان پا به طرف جلو و ۲ انگشت دیگر به طرف عقب خم شده است. این ویژگی حرکت و ایستادن آنها روی شاخه درختان را تسهیل می‌کند. طوطی‌، پرهای درخشنده و زیبایی دارد. پرهای سبزرنگی که بخش وسیعی از بدن آن را می‌پوشاند، این امکان را فراهم می‌کند تا طوطی بتواند به آسانی خود را میان برگ‌های درختان مخفی کند. علاوه بر این، پرهایی به رنگ‌های آبی، زرد و قرمز نیز روی بدن این پرنده به چشم می‌خورد که زیبایی ظاهری آنها را دوچندان می‌کند. این گروه از پرندگان، بال‌هایی کوتاه و مدور دارند که هنگام پرواز در میان شاخ و برگ درختان هیچ محدودیتی برای آنها ایجاد نمی‌کند.

تغذیه
نکته مهم در تغذیه پرندگان تنوع غذایی می باشد. پرندگان در طبیعت با توجه به نیازهای غذایی بدنشان غذای مناسب را انتخاب می کنند ولی در شرایط نگهداری در قفس امکان انتخاب وجود نخواهد داشت. به همین دلیل غذایی که به طور روزانه در اختیار پرنده خود قرار می دهید باید حاوی انواع مختلف مواد غذایی باشد تا پرنده بتواند غذاهای مورد نیاز خود را انتخاب کند. غذا را به میزان کم ولی به صورت روزانه در اختیار پرنده بگذارید تا هم از تازه بودن آن اطمینان داشته باشید و هم به موقع از تغییر اشتهای پرنده خود که از اولین علائم بسیاری از بیماری ها است مطلع شوید.

غذای طوطی ها معمولاً متشکل از انواع دانه های روغنی، غلات، میوه و سبزیجات می باشد.

انواع طوطی
طوطی‌ها انواع گوناگونی دارند که با رنگ‌های متنوع پرهای بال و پرهای سر و دم از هم متمایز می‌شوند. بال‌های طوطی‌سانان رنگین و منقارشان خمیده و کژ است، بعضی کاکل و دم کوتاه و بعضی دم دراز دارند. معمولاً از میوه‌ها و دانه‌ها استفاده می‌کنند و منقار بسیار محکمی دارند که در شکستن دانه‌های سخت به کار می‌برند. بیشتر این پرندگان دودیسی جنسی ندارند و هر دو جنسشان به یک شکل هستند. رنگ اکثر طوطی‌ها سبز می‌باشد که این رنگ با رنگ‌های روشن دیگر ترکیب شده است. گاهی نیز طوطی‌ها دارای چندیدن رنگ مختلف هستند.

منشأ و تکامل
فسیل‌های بدست آمده از راسته طوطی‌ها بسیار کم است که این امر باعث گمانه‌زنی در مورد نحوه تکامل این پرنده شده است. یک فسیل هفتاد میلیون ساله‌ی ۱۵ میلی‌متری که از منقار پایینی یک طوطی در سازند لانس کریک واقع در دهکدهٔ نیوبرا در ویوسیگ پیدا شده‌ است جزو فسیل اولین طوطی هایی به‌شمار می‌آمد که در دورهٔ کرتاسه زندگی می‌کرده‌اند. در حالی که تحقیقات بعدی نشان داد که این تکه فسیل پیدا شده احتمالاً متعلق به دایناسورهای کائگناتید(گروهی از دایناسورها که پرنده مانند نبوده ولی دارای منقاری شبیه به پرندگان بوده‌اند) بوده‌ است.

چیزی که امروز به عنوان یک فرضیه‌ی پذیرفته شده وجود دارد این است که راستهٔ طوطی‌ها و اجدادیشان در معرض سومین انقراض بزرگی بوده اند که حدود ۶۵ میلیون سال پیش در کرتاسه رخ داده است. اگر چنین فرضی درست باشد، طوطی‌ها نباید از یک جد دایناسورشان که شباهتی مورفولوژیکی با طوطی‌ها داشته‌ است تکامل یافته‌، بلکه فقط تبدیل به پرندگانی درخت نشین شده ‌باشند.

اروپا اولین مکانی است که اولین فسیل طوطی‌های درخت نشین در آن دیده شده‌است. این اولین تکه استخوان پیدا شده استخوانی است از بال موپسیتا تانتا که در دانمارک کشف شده است و سنی حدود ۵۴ میلیون سال دارد. آب و هوای اروپا در آن زمان حاره‌ای بوده است (مطابق با دوران گرم پالوئین و ائوسین). جدیدترین فسیلی که در اروپا پیدا شده‌ است سنی حدود ۵۰ میلیون سال دارد. چند فسیل تقریباً کامل طوطی مانند نیز در انگلستان و آلمان پیدا شده‌ است. تعدادی فسیل نیز هستند که هنوز دقیقا تشخیص داده نشده‌اند.

چیزی که در مجموع در باره‌ی این فسیل‌ها می‌دانیم این است که این فسیل‌ها، فسیل خویشاوندان طوطی‌های امروزی نیستند بلکه اجدادی از آنهایند که در نیمکرهٔ شمالی تکامل پیدا کرده‌ و بعدها منقرض شده‌اند. البته اینها دقیقاً حلقه‌های گمشده ما بین طوطی‌های امروزی واجدادی نیستند ولی می‌توان گفت که طوطی‌هایی هستند که همگام با طوطی‌ها و کوکاتوها از خویشاوندان و اجدادیشان تکامل پیدا کرده‌اند.

جدیدترین فسیلی که از طوطی‌های امروزی پیدا شده‌ است، سنی در حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون سال دارد که مشابه آن در اروپا نیز پیدا شده‌است. متعاقب آن نیز فسیلی است حاوی استخوان‌هایی مربوط به طوطی‌های امروزی.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=94
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها