ویتامین و کمبود ان در پرندگان

اگر مشکوک به کمبود ویتامین هستید، تجویز ویتامین به صورت سیستمیک توصیه میشود. به ویژه در طوطی های خاکستری آفریقایی و پرندگان مبتلا به هایپوکلسمی، ویتامین D اهمیت بیشتری دارد. اگر پرنده بی اشت ها باشد یا کمبود ویتامین داشته باشد، ویتامین های گروه B یا تیامین تجویز نمائید. در صورت ضعف عضلانی ویتامین E و سلنیوم به صورت مکمل در اختیار پرنده قرار داده میشود.

اختلالات متابولیک یا تغذیه ای هیپوکلسمی (افت کلسیم خون)

نکته کلیدی طوطی های خاکستری آفریقایی که با جیره دان های فاقد مکمل تغذیه میشوند، مستعد سندرم هایپوکلسمیک هستند. هیپوکلسمی با ناراحتیهای عصبی همراه است به ویژه در طوطی های خاکستری آفریقایی. اگر صاحب پرنده از تغذیه مناسب آگاهی داشته باشد، این عارضه به ندرت اتفاق میافتد.

سبب شناسی

علت اصلی این سندرم نامعلوم است. در تاریخچه طوطی های خاکستری آفریقایی مبتلا به هیپوکلسمی، تغذیه با جیره دانهای و بدون مکمل ویتامینی وجود دارد، که نشان دهنده کمبود ویتامین D می تواند دخيل باشد. عملکرد غیر طبیعی غده پاراتیروئید از جمله علت های دیگر است.

علائم بالینی : صیا

علائم بالینی رایج عبارتند از حملات عصبی، حرکات غیر ارادی چشم، کشیدگی عضلات اندام ها، عدم تعادل، گشادگی مردمک ها و تشنج. حملات عصبی شایع ترین علامت بالینی است و ممکن است در اثر صداهای ناگهانی و تحریک شدید اتفاق بیافتد. این حملات عصبی چند ثانیه طول می کشد و به شکل اسپاسم های کزازی ناگهانی به همراه سفتی عضلات باز کننده، بال زدن، ایجاد صدا و نیستاگموس بروز پیدا می کنند. مشکلات اسکلتی از جمله شکستگی های پاتولوژیک و بیماری های استخوانی تغذی های دیده میشوند و معمولا در اثر کمبود کلسیم جیره هستند.

تشخیص کمبود ویتامین پرندگان

بر اساس تاریخچه، علائم بالینی، نتایج آنالیز بیوشیمیایی پلاسما و پاسخ به درمان تشخیص گذاشته میشود. به منظور درمان مناسب، اندازه گیری سطح کلسیم خون ضروری است. در پرندگان بیمار معمولا سطح کلسیم پایین است (۱/۵ تا ۶ میلی گرم در هر دسی لیتر) از کل بدن رادیوگرافی به عمل بیاید تا مشکلات بافت نرم و سخت شناسایی گردد و در صورت وجود هرگونه شئ فلزی در دستگاه گوارش که مبنی بر مسمومیت با سرب است تشخیص داده شود.

رادیوگرافی گاه پیش معده و لوپ های روده، متورم و باد کرده به نظر می رسند. هیپولکسمی ممکن است باعث کاهش انقباضات عضلات صاف و حرکات دستگاه گوارش گردد. سایر علتهای احتمالی مرتبط با علائم بالینی را بررسی کرده و در نظر بگیرید (مثلا مسمومیت با سرب و عفونت قارچی عمومی).

درمان کمبود ویتامین پرندگان

مکمل کلسیم به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز گردد. در پرندگان بسیار ناتوان این درمان را با کلسیم گلوکونات با دز mg/kg ۵۰ – ۱۰۰ به صورت عضلانی در هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت آغاز کنید. اگر حملات عصبی متعدد نیست و خطر آسپیره کردن در طول این حملات کم است، مکمل کلسیم به صورت خوراکی داده میشود. در طول درمان های اولیه، ویتامین ;D (با دز ۱۰۰ واحد به ازای هر ۳۰۰ گرم به صورت عضلانی) تجویز شود. از امولسیون های ترکیبی می توان استفاده کرد.در صورت نیاز هر 7 روز تکرار شود.

مراقبت های حمایتی به عمل آید و حملات عصبی با دیازپام یا میدازولام کنترل شود. برای تأمین کلسیم و ویتامین های جیره پرنده اصلاح گردد. صاحب دام را تشویق به استفاده از غذاهای پلت شده کنید. در صورت نیاز بر روی جیره غذایی پرنده مکمل کلسیم یا پوسته تخم مرغ جوشیده شده ریخته شود. پیش آگهی در اکثر پرندگان پیش آگهی خوب است. با این حال طوطی های خاکستری آفریقایی با سطح کلسیم خون کمتر از mg/dl ۲ ممکن است بهبود نیابند. بهبودی در بعضی از پرندگان تدریجی است.

نئوپلازی در سیستم اعصاب مرکزی

تومورهای اولیه با منشاء بافت عصبی در طوطی سانان نادر است. مننژیوما، آدنومای غده هیپوفیز و بلاستوما جزء معدود نئوپلاسمهایی اند که بیشتر در باجریگار و طوطی خاکستری استرالیا گزارش شده است.

علائم بالینی

علائم عمومی شامل عدم تعادل، ضعف، ایستادن با پاهای باز و وضعیت های ایستادن غیر طبیعی. گاهی اوقات علائم دیگری مثل دپرسيون، نیستاگموس و اختلال در بینایی دیده میشود.

تشخیص کمبود ویتامین پرندگان

تشخیص بالینی تومورهای سیستم اعصاب مرکزی بسیار مشکل است. علائم بالینی ثابت یا پیشرونده که حاکی از درگیری سیستم اعصاب مرکزی باشند و به درمان پاسخ ندهند، بیان کننده نئوپلازی است

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=204
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها