چگونگی رفتار با طوطی ها و پرنده های زینتی در روز اول

رفتار صحیح با طوطی ها وقتیکه به تازگی آنها را به خانه میاوریم

رفتار صحیح با طوطی ها وقتیکه به تازگی آنها را به خانه میاوریم

پرنده های زینتی و انواع طوطی ها بسیار دوست داشتنی هستند و ایده نگهداری از آنها حسابی میتواند اوقات فراغت شادی برای شما به ارمغان بیاورد. ولی قبل از اینکه بخواهید صاحب یک پرنده زینتی شوید، بهتر است که کمی اطلاعات در این زمینه کسب کنید. ما قبلا در مقالات مختلف سایت شگفتها نحوه نگهداری، آموزش سخنگویی، اهلی کردن، تغذیه و جوجه کشی از پرندگان مختلف را شرح داده ایم. اما متوجه شدیم که بسیاری از کاربران و افرادی که به تازگی صاحب پرنده شده اند، نمیدانند که چطور با پرنده خود رفتار کنند.

نکته:

روزها و هفته های اول برای طوطی ها یک دوره حساس می باشد، در این پست چگونگی رفتار با طوطی ها و دیگر پرنده های زینتی در روز اول را به شما آموزش میدهیم. خواندن و رعایت مطالب این مقاله برای تمامی کسانی که علاقه مند به نگهداری پرنده در منزل و آپارتمان هستند، بسیار مفید خواهد بود.

استرس در پرنده های تازه وارد

وقتیکه به تازگی پرنده جدید به خانه میاورید یا برای پرنده قبلی خود جفت جدید تهیه میکنید، آن پرنده درگیر استرس میباشد. زیرا بصورت طبیعی وقتی محل زندگی طوطی ها و پرنده های زینتی مثل قناری و مرغ مینا عوض میشود، پرنده نسبت به محیط و افراد جدید، ترس و اضطراب دارد.

کارهایی مثل نوازش کردن، غذا دادن دستی یا بازی کردن با پرنده در روز اول در بیشتر موارد باعث وحشت زدگی و استرس بیشتر در پرنده میشود.

تهیه قفس مناسب و نصب آن در مکان صحیح

متناسب با پرنده ای که دارید باید یک قفس هم برایش تهیه کنید. پرنده های مثل کاسکو، مرغ مینا و کاکادو جثه بزرگی داشته و نیاز به قفس بزرگ دارند.

محل قفس مورد بسیار مهم بعدی است که باید آن را رعایت کنید.

قفس را حتما در ارتفاع مناسب نصب کنید ولی فاصله آن از زمین زیاد بلند یا کوتاه نباشد. ارتفاع ۷۰ الی ۹۰ سانتی متری برای نصب قفس مناسب است. اگر ارتفاع قفس بالاتر از قد شما باشد، پرنده نسبت به شما حس برتری و تهاجمی پیدا خواهد کرد. مخصوصا در طوطی هایی مثل کاسکو این موضوع بیشتر صدق میکند. همچنین اگر ارتفاع قفس پایین باشد یا مثلا آن را روی زمین بگذارید، پرنده احساس بی دفاعی کرده و بیشتر میترسد و بی تابی میکند.

محل قرار گیری قفس

اینکه قفس را در کدام بخش از منزلتان قرار دهید بسیار مهم است. اولا قفس را در مکانی نصب کنید که از دو طرف به دیوار محدود شده باشد یا حداقل از یک طرف به دیوار محدود شود. در زمان نصب قفس باید در و محل جایگاه پرنده به سمت شما باشد.

از قرار دادن قفس پرنده در نزدیکی در و پنجره ها خودداری کنید. با این کار نه تنها پرنده سرگرم نمیشود، بلکه با مشاهده اتفاقات پشت پنجره یا گذر افراد بیشتر دچار استرس خواهد شد.

همچنین قفس را در محل پر رفت و امد منزل، مثل نزدیکی های آشپزخانه و … قرار ندهید.

اموزش سخنگویی را در همان روزهای اول شروع نکنید

اگر پرنده شما از جمله طوطی های سخنگو مثل عروس هلندی، کاسکو، ماکائو یا مرغ میناست، در همان روزهای اول سعی نکنید به او سخنگویی یاد دهید. برای سخنگو کردن پرنده ها باید صبر کرد تا پرنده به محیط عادت کند. وگرنه به اموزش ها بی توجه خواهد بود.

چقدر طول میکشد تا پرنده جدید به ما عادت کند؟

این موضوع به موارد مختلفی مثل دستی یا وحشی بودن پرنده، شخصیت وی و محل قبلی زندگی او بستگی دارد. در برخی موارد ۱۵ روز طول میکشد، در برخی موارد دیگر یک ماه و حتی بیشتر.

تا زمانیکه پرنده به شما عادت نکرده و در مرحله آرامش به سر می برد، به جز رسیدگی به آب و غذایش، کار دیگری با پرنده نداشته باشید. در این زمان تنها کاری که باید انجام داد، تعویض روزانه آب و اضافه کردن غذا به دانخوری پرنده می باشد. فقط همان دان و غذایی که پرنده قبلا از آن میخورد را در اختیارش قرار دهید.

توجه داشته باشید که در روزهای اولیه پرنده ممکن است میل زیادی به غذا خوردن و آب نداشته باشد؛ پف کند؛ کم تحرک باشد و افسرده به نظر برسد. این موارد طبیعی است ولی اگر علائم بیماری در پرنده مشاهده کردید هرچه زودتر جهت معاینه او را به کلینیک دامپزشکی ببرید. برخی طوطی ها در زمان جابجایی تا ۴۸ ساعت ممکن است چیزی نخورند. در این موارد جای نگرانی نیست.

تا زمانیکه پرنده به شما عادت نکرده است از پرخاشگری با او، انجام حرکات سریع و ناگهانی، داد و فریاد زدن و هر رفتاری که از سر بی حوصلگی یا عصبانیت باشد، خودداری کنید. بایستی صبور باشید و منتظر بمانید، به مرور زمان پرنده درک میکند که خطری از جانب شما او را تهدید نمیکند. در نتیجه ترس و بی قراری او از بین خواهد رفت.

عکس العمل پرنده در زمان دوران استرس

زمانیکه به قفس پرنده نزدیک شوید، احتمالا با وحشت زدگی، بی قراری و پرخاشگری او مواجه خواهید شد. در کاسکوها با عکس العمل هایی مثل جیغ زدن نیز مواجه میشویم.

در برابر این عکس العمل ها شما باید کاملا خونسرد باشد و اصلا اهمیتی به پرنده ندهید و فقط دان و اب پرنده را عوض کنید. اگر واکنش نشان دهید یا مثل بترسید و عقب بکشید، طوطی یاد میگیرد که چطور شما را از خودش براند و واکنش های او در دفعات بعدی شدیدتر خواهد بود. فراموش نکنید طوطی ها پرنده های باهوشی هستند.

توجه به زمان خواب پرنده

پرنده های زینتی و طوطی سانان با تاریک شدن هوا دست از فعالیت برداشته و استراحت میکنند. اما اگر نور به قفس آنها بتابد، خواب پرنده به هم میخورد و این موضوع به استرس و اضطرابی آنها بیشتر دامن میزند. پرنده ها زودتر از ما انسان ها میخوابند، پس انتظار نداشته باشید پرنده تا دیر وقت با شما بیدار باشد یا او را تا دیر وقت بیدار نگه ندارید. آنها معمولا ۱۰ الی ۱۲ ساعت می خوابند. بستگی به محل جغرافیایی و فصلی که در آن هستیم با تاریک شدن هوا باید شرایط خواب برای پرنده را فراهم کنید.

یکی از راه حل های موثر برای تنظیم ساعات خواب پرنده، استفاده از کاور بر روی قفس می باشد. کاور یا پارچه مورد استفاده باید ضخیم و بدون منفذ باشد. یعنی زمانیکه کاور را روی قفس میاندازید، هیچ نوری به داخل قفس نفوذ نکند. از پارچه های روشن نیز برای پوشاندن قفس پرنده میتوانید استفاده کنید.

پارچه را با آرامش و به نرمی بر روی قفس بگذارید یا بردارید. در زمان انجام اینکار ممکن است پرنده بی تابی کند و سر و صدا راه بیندازد؛ اهمیت ندهید و به کار خود ادامه دهید.

نصف شبی وقتیکه پرنده خوابیده است از روی کنجکاوی، به قفس او سرک نکشید و یا پارچه را برندارید. اگر پرنده خواب زده شود، بیشتر درگیر استرس خواهد شد.

رفتار صحیح با طوطی ها وقتیکه به تازگی آنها را به خانه میاوریم
رفتار صحیح با طوطی ها وقتیکه به تازگی آنها را به خانه میاوریم
سخن پایانی
دراین مطلب رفتار صحیح با پرنده ها و طوطی ها را در روز اول به شما گفتیم. همانطور که ذکر شد از بازی کردن با پرنده تازه وارد، نوازش و اذیت کردن او پرهیز کنید. بعلاوه محیط نگهداریشان باید به دور از سر و صداهای ناهنجار همچون صدای بلند لوازم برقی خانگی باشد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=351
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها