طوطی خورشیدی معرفی و نگهداری از طوطی سان کانور

سانکانور خورشیدی رد

طوطی خورشیدی یکی از زیبا ترین طوطی ها است که در جهان وجود دارند. رنگ پر های این پرندگان بسیار جذاب و منحصر به فرد است و نگاه ها را به خود خیره می کند. اهلی کردن این نوع از طوطی ها کار آسانی نیست و ممکن است که تا مدت ها طول بکشد. زیرا که خشونت، یکی از ویژگی های بارز رفتاری این نوع طوطی ها می باشد. در ادامه با خصوصیات دیگر این پرندگان زیبا و منحصر به فرد آشنا خواهید شد.

معرفی طوطی خورشیدی
طوطی ها از پرندگان بسیار زیبا و محبوب در جهان هستند که افراد بسیاری به پرورش و نگهداری آن ها علاقه دارند. طوطی خورشیدی را می توان یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین نژاد پرندگان خانگی دانست که به دلیل رنگ بدنشان بسیار محبوب می باشند. رنگ غالب در پر های بدن و بال های این پرندگان نارنجی پرتقالی و نارنجی روشن است که در قسمت هایی از بدن آن ها لکه های زرد، سبز و قرمز نیز دیده می شود. با این که این پرندگان بسیار خشن به نظر می رسند، اما بسیار اجتماعی و بانشاط می باشند.

باید بدانید که مناطق آمریکای جنوبی به عنوان زیستگاه طبیعی این پرندگان شناخته می شوند. می توان گفت که این پرندگان به کشور های آرژانتین، برزیل و ونزوئلا تعلق دارند اما پرورش و صادرات ان ها در کشور های دیگر نیز به چشم می خورد. Sun parakeetیا Aratinga Solstitialis نام علمی این پرندگان زیبا می باشند و همجنین ان ها با نام های دیگری نظیر سان کانور و پاراکیت خورشیدی نیز در جهان شناخته شده هستند.

با این که صحبت کردن و سخن گفتن یکی از بارز ترین ویژگی های رفتاری انواع مختلف طوطی ها می باشد، اما در میان آن ها استثنا هایی وجود خواهد داشت. طوطی خورشیدی یکی از بهترین طوطی ها برای آواز خواندن است، اما در مورد سخنگو بودن آن ها نمی توان با قاطعیت صحبت کرد. به طور کلی می توان گفت که سان کانور ها پرندگان ایده آلی برای سخنگو بودن نیستند و به سختی حرف زدن را یاد می گیرند. بنابراین اگر صحبت کردن پرندگان برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، طوطی خورشیدی گزینه مناسب و ایده آل شما نیست.

البته برخی از سان کانور ها توانایی صحبت کردن دارند، اما این امر با تلاش های بسیار و تربیت و آموزش ویژه امکان پذیر است. با این که این پرندگان قدرت تقلید صدا دارند اما می توان گفت که استعداد یادگیری کلمات در این پرندگان بسیار پایین است و به جای آن، می توانند آواز های مختلفی را یاد بگیرند. این پرندگان بسیار پر سر و صدا و پرجنب و جوش هستند و در طول روز مشغول به بازی کردن و آواز خواندن می باشند.
ژاندی کانور ها یکی از شناخته شده ترین گونه های سان کانور و یا همان طوطی خورشیدی می باشند. در پر های بال های این گونه از پرندگان رنگ آبی نیز به چشم خورد که زیبایی خیره کننده ای را به این پرندگان بخشیده است. این نژاد از سان کانور ها، به عنوان پرندگان بومی مناطق شمالی برزیل شناخته می شوند و Aratinga jandaya نام علمی آن ها است. وزن تقریبی این پرندگان حدود ۱۲۰ گرم و اندازه بدنی آن ها ۳۰ سانتی متر می باشد. منقار های سیاه بزرگ و همچنین چشمان سیاه رنگی که در هاله ای سفید رنگ پوشیده شده اند، از دیگر ویژگی های ظاهری آن ها می باشد.

قیمت طوطی خورشیدی
طوطی خورشیدی سان کانور یکی از منحصر به فرد ترین نژاد های طوطی در جهان است که حدود ۴۵ گونه مختلف دارد. این پرندگان برزیلی در تمامی دنیا طرفداران خاص خود را دارند و خرید فروش آن ها بسیار رایج می باشد. این پرندگان مانند سایر نژاد طوطی ها از ارزش بالایی برخوردارند و مسلما با قیمت های مشخصی به فروش خواهند رسید. می توان گفت که قیمت جوجه طوطی خورشیدی سال 1401 بیش از 4 میلیون تومان عنوان شده است که برخی از گونه های این پرندگان حتی با مبالغ بیشتر نیز خرید و فروش می شوند.

محبوبیت طوطی های خورشیدی در جهان بسیار زیاد است. دلیل اصلی محبوبیت آن ها را می توان زیبایی چشمگیر ان ها و دلنشین بودنشان عنوان کرد. این پرندگان جذاب با این که از پرندگان بومی کشور برزیل هستند، اما در کشور های مختلفی پرورش و تکثیر می یابند و به فروش می رسند. صادرات این پرندگان نیز به نوبه خود یکی از سودمند ترین تجارت های دنیا می باشد. همچنین در بسیاری از اپلیکیشن های مشهور فضا مجازی نیز تصاویری از سان کانور های فروشی به اشتراک گذاشته شده اند.

کانور سان کانور خورشیدی

طول عمر این طوطی چقدر است؟
لازم به ذکر است که عمر طوطی خورشیدی به نسبت سایر نژاد طوطی ها کمتر می باشد. این طوطی ها هم در محیط زیست طبیعی و هم در اسارت می توانند به راحتی زندگی کنند. این پرندگان در محیط طبیعی و آزاد ممکن است به عنوان طعمه برای دیگر حیوانات شناخته شوند، اما طول عمر ان ها در اسارت بیشتر می باشد. اگر این پرندگان در منزل در شرایط مناسب و ایده آل زندگی کنند و به تغذیه و بهداشت آن ها توجه شود، می توانند حداقل ۱۵ سال و حداکثر ۲۵ سال زندگی کنند. البته برخی از گونه های سان کانور ها حتی تا ۳۰ سال نیز توانایی زندگی کردن دارند.

شرایط نگهداری از این طوطی
این پرندگان از نظر جثه بدنی از ابعاد متوسطی برخوردارند، اما با این حال قفس آن ها باید بزرگ و جادار باشند. زیرا که طوطی های خورشیدی بال های بزرگی دارند و باید بتوانند در قفس نیز به راحتی حرکت کنند. همان طور که در مطالب پیشین عنوان شد، این پرندگان بسیار بازیگوش و پر جنب و جوش هستند. این پرندگان بیشتر اوقات خود را صرف بازی کردن می کنند و به توجه بسیار زیادی نیاز دارند.

از این جهت باید امکانات مناسب و اسباب بازی های مورد علاقه این نژاد از پرندگان را تهیه کرد. زیرا که اگر سان کانور ها به بازی و بازیگوشی مشغول نشوند، به سرعت کم حوصله و بیمار خواهند شد. از دیگر علاقه مندی های این پرندگان، حمام کردن می باشد. از این رو بهتر است که ظرف مناسب و پر آبی را برای حمام کردن سان کانور ها در اختیار آن ها قرار داد.

رد کانور سان کانور

پرورش این طوطی
تاکنون این پرندگان با ترکیب ژنی متعددی پرورش یافته اند. اما این روش یک روش نامناسب برای پرورش آن ها است. زیرا که ژنتیک اصلی آن ها را دچار تغییراتی می کند و موجب می شود که پرندگان سان کانور اصیل از بین بروند. بنابراین تنها راه پرورش صحیح نژاد طوطی خورشیدی، تخم گذاری آن ها می باشد. طوطی خورشیدی بالغ پس از ۲ سالگی می تواند جفت گیری کند و 3 الی ۶ تخم بگذارد. جوجه های این پرندگان بعد گذشت حدود ۸ هفته سر از تخم بیرون خواهند اورد و می توان از ان ها در قفس های مناسب و یا پاسیون ها نگهداری نمود.

غذای این پرندگان چیست؟
غذای طوطی خورشیدی می تواند شامل انواع مختلف دانه ها، مغز ها، میوه ها و سبزیجات باشد. این پرندگان همچنین از پلت و لوبیا سبز نیز تغذیه می کنند و به آن علاقه دارند.

این پرنده مانند سایر نژاد طوطی ها سر و صدا بسیار زیادی دارد. از این در ابتدا خرید آن ها باید بدانید که برای نگهداری از سان کانور ها نیاز به حوصله بسیار زیادی دارید. همچنین این پرندگان به صاحبانی با وقت کافی نیاز دارند تا بتوانند با ان ها بازی کنند. در غیر این صورت بیمار شده و پر های خود را خواهند کند. لازم به ذکر است که هر چند ماه یکبار، مراجعه به دامپزشکان برای انجام چکاپ امری ضروری برای نگهداری صحیح از این نژاد می باشد.

تولید مثل طوطی خورشیدی
تولید مثل و جفت گیری این پرندگان اغلب در اواسط فصول گرم آغاز می شود و تا اوایل پاییز ادامه می یابد. لازم به ذکر است که تشخیص جنسیت طوطی های خورشیدی بسیار دشوار است و از طریق آزمایش های DNA صورت می گیرد. زیرا که نر و ماده این نژاد از طوطی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=460
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها