طوطی برزیلی معرفی و نحوه نگهداری از طوطی عشق رخ‌صورتی

طوطی برزیلی

طوطی برزیلی یا لاوبرد یک طوطی کوچک و دم کوتاه با صورتی نرم و چشمانی تیره است. این پرنده بومی جنوب غربی آفریقا است. اما جمعیت وحشی آن در آریزونا و هاوایی قرار دارند. یک گونه حیوان خانگی رایج است و ممکن است در هر مکانی زندگی کند. پرندگان وحشی معمولا به رنگ‌های سبز درخشان هستند. اما انواع خانگی آن‌ها ممکن است بیشتر به رنگ آبی یا زرد باشد.

در جنگل‌های خشک و دره‌های و کنار رودخانه ساکن هستند. در شهرها هم در محدوده طبیعی و هم در محدوده مختلف زندگی می‌کنند. در ادامه در مورد این طوطی، ویژگی‌های آن و روش نگهداری از آن در خانه صحبت می‌شود.

زیستگاه طبیعی طوطی برزیلی
بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده از نه گونه این پرنده 8 گونه متعلق به قاره آفریقا هستند. تنها یه گونه از انواع طوطی برزیلی متعلق به جزایر ماداگاسکار است که طوطی برزیلی سر خاکستری نامیده می‌شود. این پرنده برای اولین بار توسط بومیان قاره آفریقا اهلی شده است. اولین طوطی برزیلی که به قاره اروپا وارد شد طوطی برزیلی صورت قرمز بود. با ورود به اروپا زادو ولد این پرنده نیز در این قاره افزایش پیدا کرد.

طوطی برزیلی

ویژگی‌های طوطی برزیلی
این نوع طوطی معمولا در گله‌های کوچک زندگی می‌کنند. این پرندگان بیشترین مواد غذایی که مصرف می‌کنند میوه‌ها، سبزیجات، دانه و علف‌ها هستند. برخی از گونه‌های این پرنده به خوردن حشرات نیز علاقه دارند. این طوطی‌ها در شرایط معمولی 15 تا 20 سال عمر می‌کنند. اما در صورتی که در شرایط کاملا ایده‌آل نگهداری شوند ممکن است تا 30 سال نیز عمر کنند.

این پرنده وزنی نزدیک به 40 تا 60 گرم دارد و دارای چندین گونه متفاوت است. برخی از مهم‌ترین نژادهای این پرنده زیبا شامل طوطی برزیلی صورت هلویی، طوطی برزیلی ماداگاسکار، طوطی برزیلی صورت قرمز، طوطی برزیلی سیاه گونه، طوطی برزیلی فیشر و چندین گونه دیگر می‌باشند.

قفس محکم برای طوطی برزیلی
اگر قصد نگهداری از این طوطی را دارید باید بدانید که این پرنده به راحتی می‌تواند قفل قفس را باز کرده و فرار کند. بنابراین باید قفسی بسیار محکم برای او تدارک دیده تا به راحتی نتواند فرار کند. طوطی برزیلی علاوه بر رنگ بندی بسیار زیبا، بسیار پر جنب و جوش است و از سمتی مدام در حال حرکت و جویدن چیزهای مختلف است.

نکته‌ای که باعث شده این پرنده محبوبیت کمتری نسبت به سایر پرندگان داشته باشد این است که توانایی تقلید صدا ندارد. البته این طوطی به سرعت با انسان‌ها خو گرفته و با آن‌ها صمیمی می‌شود.

طوطی برزیلی

محل نگهداری از طوطی
این طوطی بسیار فعال و پر جنب و جوش است. بنابراین بهتر است از قفسی جادار و بزرگ برای او استفاده کنید. می‌توانید جفت طوطی را خریداری کرده و در کنار هم نگهداری کنید. حتما ظرف غذا، ظرف آب و محلی برای حمام کردن پرنده در نظر بگیرید. قفس را در جای مناسبی قرار دهید تا دچار سرما یا گرمای بیش از حد نشود.

می‌توانید قفس را در ارتفاع دو متری قرار دهید.حتما نور و تهویه مناسب هم داشته باشد. بهترین دما برای طول روز 15 تا 21 درجه است. برای راحتی پرنده می‌توانید شب‌ها بر روی آن پارچه‌ای قرار داده تا از سرما و سروصدای اضافه به دور باشد.

نظافت محل زندگی
به طور مرتب قفس پرنده، ظرف غذا و ظرف آب آن را تمیز کنید تا از هر گونه آلودگی به دور باشد. حتما قفس را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی تمیز و ضدعفونی کنید. تمام بخش‌های قفس از جمله میله‌ها را نیز تمیز نگه دارید.

بهتر است طوطی‌ها به صورت جفت یا چندتایی نگهداری شود. با این کار طوطی‌ها همیشه شاد و سرحال خواهند بود. همچنین پرنده‌ای بسیار اجتماعی بوده و نسبت به صاحب خود وفادار خواهد بود.

طوطی برزیلی

تغذیه طوطی برزیلی
همان‌طور که گفته شد انواع طوطی برزیلی علاقه زیادی به خوردن میوه و سبزیجات دارد. علاوه بر آن از انواع دانه، علف، توت، غلات، ذرت و انجیر نیز برای تغذیه طوطی می‌توان استفاده کرد. حتما آب سالم و بدون کلر همیشه در دسترس طوطی قرار دهید. علاوه بر آن طوطی به حمام کردن نیز علاقه زیادی دارد. بنابراین بهتر است ظرف آب جداگانه‌ای برای حمام کردن او در نظر بگیرید.

میزان غذای مصرفی
میزان غذایی که طوطی در طول روز مصرف می‌کند بین 40 تا 60 گرم است. بنابراین می‌تواندی از انواع مواد غذایی گفته شده به همراه ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای تغذیه روزانه او استفاده کنید. اگر از ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای طوطی استفاده می‌کنید باید میزان آن‌ها درست و به اندازه باشد. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید با یک فرد با تجربه در این زمینه یا دامپزشک مشورت بگیرید. از خشکبار مانند بادام، فندق و گردو نیز می‌توانید برای غذای طوطی استفاده کنید.

طوطی برزیلی

سلامت و بهداشت پرنده
این پرنده ممکن است دچار بیماری یا مشکلات مختلفی شود. باید به صورت مرتب به پرنده توجه کنید و در صورت بروز علائم مختلف به پزشک مراجعه کنید. اگر پرهای پرنده به صورت ژولیده درآمده، غذا نمی خورد، آبریزش بینی یا چشم دارند، مدام چشم‌هایش را می‌بندد و یا نشانه‌ای از حالت سرحالی و شادمانی در او وجود ندارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات نیز با تغییر رنگ و ظاهر مدفوع می‌توانید به سلامتی یا بیمار بودن طوطی پی ببرید.

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=689
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها