زمان مناسب دونخور شدن و جدا کردن انواع جوجه طوطی و پرنده زینتی از والدین

جوجه های پرندگان زینتی چه زمانی میتوانند دونخور شوند؟

جوجه های پرندگان زینتی تا مدتی باید زیر بال و پر والدینشان بزرگ شوند. پرنده های مولد با بالا آوردن غذا از چینه دانشان به جوجه ها غذا میدهند.

زیرا چینه دان جوجه ها تا یک مدت معلوم قادر به هضم غذای درسته نمی باشد. غذا دادن به چندین جوجه برای پرنده های والد سخت و طاقت فرساست. در این زمان باید دانخوری پرنده ها همیشه پر باشد و غذاهای مقوی به آنها داده شود. در غیر اینصورت مولدها ضعف کرده و تلف میشوند.

زمانیکه جوجه ها به سن مشخصی رسیدند و نوک آنها کمی سفت شد، آن جوجه میتواند به تنهایی غذا بخورد و باید دونخور شود. در بیشتر موارد والدین بصورت غریزی این زمان را تشخیص میدهند و از غذا دادن به جوجه دست میکشند. حتی ممکن است او را با نوک زدن از لانه بیرون کنند. مخصوصا پرنده نر بیشتر به نوک زدن جوجه ها تمایل دارد، زیرا جنس نر هم حسودی میکند و هم برای جفت شدن مجدد با ماده، جوجه ها را از او میراند. البته اگر جوجه ها هنوز به حمایت نیاز داشته باشند، جنس ماده با پرخاشگری، پرنده نر را پس میزند.

به هر حال پرورش دهنده باید زمان دونخور شدن جوجه ها را بداند و به موقع آنها را در قفس جداگانه ای بگذارد. در این مطلب از سایت شگفتها بیشتر در مورد زمان دونخور شدن جوجه ها وعادت دادن آنها به دان خوری و آبخوری بحث خواهیم کرد.

جوجه طوطی

سن دونخور شدن جوجه انواع پرندگان

زمان جدا کردن و دونخور شدن هر پرنده فرق میکند. همچنین این موضوع به میزان رشد جوجه و نحوه تغذیه آنها هم بستگی دارد. ولی بصورت تقریبی سن دونخور شدن پرندگان مختلف به شکل زیر می باشد:

  • قناری: ۳ الی ۴ هفتگی
  • فنچ: ۳ الی ۴ هفتگی
  • مرغ عشق و پاراکیت ها: ۵ الی ۶ هفتگی
  • عروس هلندی: ۶ الی ۸ هفتگی
  • طوطی آمازون: ۱۲ الی ۱۶ هفتگی
  • کاسکو: ۱۲ الی ۱۴ هفتگی
  • کاکادو: ۱۳ الی ۱۸ هفتگی
  • طوطی خورشیدی و انواع کانورها: ۷ الی ۱۱ هفتگی
  • طوطی برزیلی: ۶ الی ۸ هفتگی
  • ماکائوهای کوچک: ۱۱ الی ۱۵ هفتگی و ماکائوهای بزرگ هم ۱۵ الی ۲۴ هفتگی
  • مرغ مینا: ۷ الی ۹ هفتگی
  • توکان: ۷ الی ۹ هفتگی

توجه داشته باشید که زمان دونخوری گفته شده بصورت حدودی بیان شده و ممکن است یک یا دو هفته با اعداد بالا فرق داشته باشد. اما بطور معمول وقتی که پرنده شما به سن گفته شده رسید، به رفتار او اگر دقت کنید، متوجه زمان دونخور شدن او خواهید شد.

نحوه تشخیص زمان جدا کردن جوجه ها

زمانیکه جوجه ها به سن دونخوری نزدیک میشوند، به تدریج مراتب غذا خوردن آنها هم افزایش پیدا میکند و غذای بیشتری میخورند یا میخواهند. در این شرایط جفت ها معمولا قادر به رسیدگی به همه جوجه ها نیستند. در این سن جوجه ها برای غذا گرفتن از والدین خود سر و صدای زیادی به راه میندازند تا بلکه از والدین خود غذا بگیرند. اما جفت های والد بیشتر ترجیح میدهند که به جوجه های کوچک تر غذا داده و حتی جوجه های بزرگ را از لانه بیرون می اندازند.

حتی گاها جوجه های بزرگ سعی میکنند که از لانه بیرون آمده تا از والدین خود غذا بگیرند. با مشاهده این رفتارها باید بدانید که وقت مستقل شدن جوجه ها فرا رسیده است.

لازم به ذکر است که برای دونخور کردن جوجه هایی که با سرلاگ بزرگ میشوند، ابتدا باید از غذاهای آبکی شروع کرد.

اما جوجه هایی که توسط والدین خود بزرگ میشوند، برای دونخور شدن آنها روال متفاوتی باید پیش گرفت.

البته نحوه دونخور شدن جوجه تا حدود زیادی به ذائقه ان جوجه بستگی دارد. یعنی ممکن است که جوجه ای که توسط والدینش بزرگ شده، غذای آبکی را بپذیرد.

مراحل دونخور کردن جوجه ها

حبوبات را آب پز کنید (مثلا نخود) بطوریکه کاملا نرم شود. پوست آن را جدا نموده و آن را به خوبی له کنید. وقتیکه این غذا کمی سرد شد آنرا در یک ظرف تمیز گذاشته و جلوی جوجه بگذارید. اگر جوجه به خوردن این غذا علاقه نشان داد تا مدتی همین روال را ادامه دهید. سپس میتوان این غذا را بصورت خشک شده نیز در اختیار جوجه ها قرار داد.

برای تنوع دادن به غذای جوجه، کمی نان لواش ریز شده هم به جوجه بدهید. توجه کنید که نان سریع کپک میزند، لذا بایستی از نان تمیز و تازه برای این کار استفاده کنید تا پرنده شما درگیر بیماری نشود.

استفاده تدرجی از دان ارزن

بعد از ۵ روز به تدریج دان ارزن را در کنار غذای پرنده قرار دهید. دان ارزان برای بسیاری از پرندگان بعنوان غذای اصلی محسوب میشود و آنها نیز به خوردن این دانه علاقه زیادی دارند. بعد از چند روز به تدریج باید حجم ارزن را افزایش داده و بقیه غذاها را کم کنید تا ارزن تبدیل به غذای اصلی پرنده شود.

برای جوجه های خود کف دریا هم در داخل قفس قرار دهید. این ماده سرشار از مواد معدنی بوده که باعث قوی و محکم شدن نوک پرنده میشود.

میتوان برای جوجه ها تخمه افتابگردان خام هم گذاشت. آنها از روی کنجکاوی شروع به شکستن تخمه خواهند کرد. اگر فقط پوسته آن را خوردند نگران نباشید به تدریج پرنده یاد میگیرد که مغز تخمه را بخورد.

تمرین و تکرار

توجه داشته باشید که برای اینکه جوجه شما دونخور شود، باید صبر داشته باشید و با حوصله و تمرین جوجه را به دونخور کردن تشویق کنید. جوجه های سرلاکی معمولا لجبار بوده و دنخور شدن آن زمان بر می باشد. ذکر این نکته نیز مهم می باشد که جوجه ها تحمل زیادی در برابر گرسنگی ندارد. بنابراین برای مدت طولانی جوجه را گرسنه نگه ندارید وگرنه تلف میشود.

زمانیکه جوجه ها به خوردن ارزن عادت کردند و پوست کندن آن را یاد گرفتند، میتوان کمی تخم کتان هم به رژیم غذای اش اضافه کرد.

در زمان دونخور شدن جوجه میتوان از میوه ها و سبزیجات هم استفاده کرد. مخصوصا این مواد غذایی نرم بوده و خوردن آنها فشار زیادی به منقار جوجه وارد نمیکند. سیب و هویچ رنده شده دو خوراکی بسیار مفید بوده و جوجه ها هم به خوردن این میوه و سبزی علاقه زیادی نشان میدهند. اگر جوجه شما این غذاها را نمیخورد، صبر داشته باشید.

یکی دیگر از غذاهایی که میتوان در زمان دونخور شدن جوجه ها به آنها داد، سفیده تخم مرغ می باشد. بدین شکل که سفیده تخم مرغ را رنده کنید و جلوی جوجه قرار دهید تا به خوردن آن عادت کند.

آموزش اب خوری به جوجه

جوجه ها در سنین پایین بسیار کنجکاو هستند و میتوان از این رفتار آنها برای عادت دادن پرنده به آب و دان خوری استفاده کرد.

تا قبل از رسیدن به سن دانخوری، جوجه ها مستقیما آب نمی نوشند. همچنین به زور هم نباید به جوجه ها قبل از سن دونخوری آب داده شود. زیرا مشکل گوارشی مثل ورم روده در آنها به وجود می آورد. اما بعد از اینکه جوجه به سن کافی رسید و دونخور شد، باید نوشیدن آب را هم یاد بگیرد.

برای عادت دادن جوجه به آب خوردن ابتدا یک ظرف مسطح را تهیه میکنیم. از آبخوری کاسه ای پرندگان هم میتوانید استفاده کنید. نصف این ظرف را با آب تمیز پر کنید. هر بار که جوجه غذا میخورد، این ظرف آب را هم جلوی او قرار دهید. در ابتدا ممکن است جوجه داخل ظرف رفته و کمی از آب آن امتحان کند. به تدریج جوجه کنجکاو به نوشیدن آب عادت خواهد کرد.

در زمان آموزش جوجه به آب خوردن، نباید مکمل یا مولتی ویتامین به آبخوری او اضافه کنید. زیرا مکمل ها باعث تغییر رنگ و مزه اصلی اب شده و در نتیجه جوجه تمایلی به آب خوردن نشان نخواهد داد.

استفاده از سرنگ برای آب خوری

روش دیگری هم برای عادت دادن جوجه به آب خوردن وجود دارد. در این روش از سرنگ استفاده میشود. بدین شکل که بعد از هر بار غذا خوردن و در زمان تشنگی، کمی با سرنگ اب در دهان جوجه خالی کنید. حداکثر تا دو روز بدین منوال عمل کنید. روز بعد مجددا داخل سرنگ آب ریخته و نوک سرنگ را به منقار جوجه بزنید ولی بهش آب ندهید. آب داخل سرنگ را جلوی چشمان جوجه در داخل یک ظرف یا همان کاسه آبخوری تخلیه کنید. جوجه کنجکاو شده و به نوشیدن آب از داخل کاسه تشویق خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=318
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها