نخوابیدن بر روی تخم و انداختن تخم به بیرون از لانه

انداختن تخم از لانه

بسیاری از کاربران از ما سوال میکنند علت نخوابیدن یا چرا پرنده زینتی ما تخم هایش را از لانه بیرون می اندازد ؟!

نخوابیدن

دلایل مختلفی می توانند باعث شوند که پرنده مخصوصاً پرندگان زینتی روی تخم های خود ننشیند و یا آنها را از لانه به بیرون پرت کند. اگر تحت هیچ شرایطی جفت ها تمایلی به جوجه کشی نداشتند، شما میتوانید با خرید دستگاه جوجه کشی خانگی، عمل تکثیر آنها را انجام دهید. در ادامه تمامی این دلایل را با هم بررسی میکنیم. مطالب این مقاله در مورد اکثر پرندگان زینتی از جمله مرغ عشق، عروس هلندی، طوطی برزیلی، مرغ مینا، کاسکو، قناری، کبوتر و غیره صدق میکند.

دلایلی نخوابیدن پرنده های مولد روی تخم های خود :

  • ترس و استرس
  • رژیم غذایی ضعیف و خوردن تخم ها توسط ماده
  • بی نطفه بودن تخم
  • مردن جوجه ها در تخم
  • دستکاری شدن تخم ها به دست صاحب پرنده
  • ایجاد مزاحمت در پرنده ها
  • غیر استاندارد بودن لانه
  • بی تجربه بودن جفت ها
  • جفت گیری به خاطر مستی

نکته: جفت ماده معمولا تا اتمام تخمگذاری بصورت مرتب بر روی تخم ها نمی خوابد. لذا اگر پرنده شما به تازگی تخم گذاشته و روی آنها نمیخوابد، نگران نباشید. زمانیکه تخمگذاری ماده به اتمام رسید، او بطور منظم بر روی تخم ها خواهد خوابید.

ترس و استرس

از دلایلی که ممکن است پرنده به خاطر آن روی تخم های خود نخوابد می توان ترس و استرس پرنده را نام برد. اگر در دوران جوجه کشی، پرنده به هر دلیلی اعم از صدای ناگهانی، مشاهده حیوان شکارچی، دیدن غریبه، تغییر محل قفس و … دچار ترس شود، در این حالت تمایل خود برای خوابیدن روی تخم ها را از دست می دهد و تخم های نطفه دار را به بیرون از لانه می اندازد.

برای رفع این موضوع باید سعی کنید همیشه پرندگان زینتی که پرورش می دهید در محیطی سالم و به دور از ترس و استرس زندگی کنند. همچنین قفس پرندگان باید در جایی ساکت و به دور از سر و صدا قرار گیرد.

 

رژیم غذایی ضعیف و خوردن تخم ها توسط پرنده

در صورتی که تغذیه پرنده زینتی به حد کافی مقوی و مغذی نباشد، این احتمال وجود دارد که پرنده تمایل خود برای خوابیدن روی تخم ها را به خاطر گرسنگی از دست بدهد و اقدام به بیرون انداختن تخم ها از لانه بکند. پرندگان زینتی اگر احساس کنند که در محیط نگهداری آنها فراوانی غذا وجود نداشته باشد، از عمل جوجه کشی منصرف میشوند.

نکته: برخی از نژادها بصورت ذاتی علاقه ای به جوجه کشی و مراقبت از تخم های نطفه دار ندارند. در این موارد یا باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کرد. یا اینکه باید تخم های نطفه دار پرنده را به زیر پای پرنده دیگری که همزمان با آن پرنده تخمگذاری کرده است، انتقال داد. این تکنیک بیشتر در مورد قناری ها مورد استفاده قرار میگیرد.

بی نطفه بودن تخم یا مردن و خراب شدن تخم ها

پرنده ماده هنگامی که روی تخم های خود می خوابد، پس از گذشت یک هفته می تواند نبض یا حرکت جوجه داخل تخم ها را حس کند. در مواردی که تخم ها نطفه دار نیستند، یا به دلایل مختلفی تخم های نطفه دار خراب می شوند و جوجه داخل تخم خفه می شود، پرنده ماده می تواند به طور غریزی سالم نبودن تخم را تشخیص دهد و احتمال این وجود دارد که تخم خراب شده را از لانه بیرون بیاندازد.

البته ممکن است پرنده متوجه خراب شدن و یا نطفه دار نبودن تخم ها نشود و تا انتهای دوران جوجه کشی روی همه تخم ها بخوابد.

دستکاری لانه و تخم های نطفه دار توسط پرورش دهنده

برخی از پرورش دهندگان در زمان جوجه کشی و هنگامی که پرنده روی تخم ها خوابیده، از روی کنجکاوی مرتباً به لانه پرنده سر می زنند. یا حتی ممکن است در مواردی به تخم ها دست بزنند یا ماده را از روی تخم ها بردارند تا به تخم ها نگاه کنند و حتی ممکن است جای قفس را دلبخواهی عوض نمایند.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که پرنده ماده در زمان جوجه کشی روی تخم ها و لانه خود بسیار حساس می شود و در این مدت نباید اصلا قفس، لانه و یا تخم ها دستکاری شوند. پرنده ها می توانند ورود افراد غریبه و دستکاری تخم ها را تشخیص نمایند و در صورتی که تخم های نطفه دار را لمس کنید این تخم ها بوی دست انسان را به خود می گیرند. پرنده این موضوع را می تواند تشخیص دهد.

در پی این موضوع پرنده ماده حس خطر کرده و اقدام به بیرون انداختن تخم ها از قفس می نماید. اگر لازم بود که به پرنده یا تخم ها دست بزنید، سعی کنید قبل از این کار دستکش بپوشید.

نخوابیدن بر روی تخم

غیراستاندارد بودن لانه

اگر لانه ای که پرنده زینتی ماده در آن روی تخم های خود قرار است بخوابد باب میل پرنده نبوده، مثلا فضای آن کوچک باشد و برای پرنده قابل تحمل نباشد، پرنده روی تخم های خود نمی خوابد و تخم ها را از لانه بیرون می اندازد. در مورد پرندگان زینتی از مغازه های مخصوص می توانید لانه مناسب پرنده خود را تهیه کنید. باید با توجه به نوع پرنده زینتی خود و همچنین تعداد پرنده ای که پرورش می دهید، قفس مناسب را بخرید. در مقاله نحوه ساخت لانه برای طوطی برزیلی یک نمونه لانه مناسب برای این پرنده را توضیح داده ایم. این پست را حتما مشاهده کنید.

بی تجربه بودن پرنده

هنگامی که پرنده برای اولین بار تخم گذاری می کند، در بیشتر اوقات دیده می شود که بر روی تخم های خود نمی خوابد و تخم ها را از لانه بیرون می اندازد. دلیل این موضوع نیز بی تجربه بودن و سن کم پرنده زینتی ماده است. چون حس مادری در پرنده هایی که تازه به سن بلوغ رسیده اند نسبتا کم و ضعیف می باشد. این موضوع به مرور زمان حل شده و پرنده یاد خواهد گرفت که روی تخم ها بخوابد.

جفت گیری به خاطر مستی

در فصل جفتگیری معمولاً پرنده ها را با مواد غذایی مقوی تغذیه می کنند تا هم مواد لازم بدن خود را جذب کنند و دچار ضعف نشوند و هم بتوانند تخم های با کیفیت و به تعداد کافی تولید نمایند. غذاهای مقوی و دانه های گرم موجب می شوند پرنده تحریک شده و مست گردد. در زمان قبل از شروع تخم گذاری پرنده های نر و ماده به طور مداوم با هم جفت گیری می کنند.

اما مواردی نیز پیش می آید که هنگامی که پرنده ماده روی تخم های خود خوابیده است، پرنده نر تمایل به جفتگیری نشان دهد.

در این صورت ماده ای که روی تخم ها خوابیده پرخاشگر شده و به عصبانیت به پرنده نر پاسخ می دهد. در پی این موضوع برای اینکه پرنده نر، ماده را راضی کند، تخم ها را از لانه بیرون پرت می کند.

اگر مشاهده کنید که پرنده ماده روی تخم های خود خوابیده اما جنس نر همچنان به دنبال جفت گیری می باشد می توانید راهکار های زیر را انجام دهید:

از بکارگیری دانه های گرم و چرب در تغذیه پرندگان بعد از تخمگذاری تا حد امکان استفاده نکنید.

می توانید به تعداد سه بار در هفته به غذای پرنده ها کاهو بیافزایید چون طبع سردی دارد.

همچنین از مواد غذایی دیگری که طبع سرد دارند نیز می توانید به پرنده ها بدهید.

توجه داشته باشید که برخی از پرندگان صرفا به خاطر مستی جفت گیری نموده و تخمگذاری میکنند. در این شرایط نیز پرنده ها تمایلی به خوابیدن بر روی تخم ها از خود نشان نمیدهند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=222
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها