طوطی راهب معرفی و نگهداري طوطي کواکر

طوطی راهب کواکر

طوطی راهب سخنگو يکي از انواع طوطي ‌هاي بومي آمريکاي جنوبي است.که مدت‌هاست به عنوان پرنده خانگي مورد استقبال دوست داران پرنده‌ها قرار گرفته است.اين طوطي‌ها به صورت مشترک لانه مي‌سازند و ده‌ها طوطي به صورت همزمان در لانه کنار يکديگر زندگي مي‌کنند.اين مدل لانه سازي در زمستان بسيار مفيد است و پرندگان از سرما حفظ مي‌شوند.

نگهداري از اين پرنده زيبا در خانه نيز براي بسياري از افراد جذاب است. اما بايد تمام نکات مهم در مورد آن‌ها را بدانيد تا به درستي از آن‌ها مراقبت کنيد. در ادامه در مورد اين پرنده زيبا و نحوه نگهداري از آن صحبت مي‌شود.

طوطي‌هاي راهب عضوي از انواع طوطي‌ ها هستند. اين پرنده جثه‌اي نسبتا کوچک داشته و داراي دم بلند و بال‌هايي باريک است. رنگ طوطي راهب سبز بوده و داراي صورت و سينه خاکستري هستند. پرهاي زيرين آن‌ها آبي رنگ بوده که به هنگام پرواز مشاهده مي‌شوند. اين پرندگان معمولا پرسروصدا بوده و در بين محل زندگي و محل‌هايي براي جستجوي غذا در رفت و آمد هستند. دانه‌ها، مغزها، ميوه‌ها و سبزيجات از جمله مواد غذايي است که طوطي راهب تغذيه مي‌کند.

همان طور که گفته شد اين گونه بومي آمريکاي جنوبي است که در زيستگاه‌هاي خشک و باز زندگي مي‌کنند. در ايالات متحده آنها در محيط‌هاي شهري و حومه‌اي زندگي مي‌کنند. همچنين از درختان ميوه زينتي تغذيه مي‌کنند و معمولا از ساختارهاي انساني مانند ترانسفورماتورهاي برق براي لانه سازي استفاده مي‌کنند. آنها در بسياري از شهرهاي ايالات متحده از جمله سن ديگو، ققنوس، دالاس، سن آنتونيو، هوستون، نيواورلئان، شيکاگو، نيويورک، پراويدنس، ميامي و سن پترزبورگ يافت مي‌شوند. از ويژگي‌هاي جذاب اين گونه ساخت آشيانه‌هاي بسيار زيبا و مقاوم در کمترين زمان ممکن است.

طوطی راهب

نگهداري از پرنده راهب در خانه
اين پرنده به دليل در دسترس بودن، هزينه کم و توانايي تقليد برجسته، يکي از محبوب‌ترين طوطي‌ها براي نگهداري در خانه است. بسياري از اين طوطي‌ها حتي در قفس نيز تلاش مي‌کنند آشيانه مناسب خود را بسازند. اين پرنده بسيار اجتماعي است و مي‌تواند در فعاليت‌هاي خانه مانند عضوي از خانواده در کنار شما باشد. اين نوع طوطي در هر بار تخم گذاري 4 تا 8 عدد تخم مي‌گذارد.

مراقبت و تغذيه
يکي از کارهاي مورد علاقه اين گونه جويدن است. اين ويژگي باعث مي‌شود به سرعت به مبلمان و وسايل جويدني آسيب برسانند. به همين دليل بهتر است اسباب بازي‌ها و وسايل مناسب براي جويدن را در اختيار پرنده قرار دهيد تا به ساير وسايل موجود در منزل آسيبي وارد نکند. طبق بررسي‌ها و گزارشات ارائه شده اين پرنده در صورت نگهداري و مراقبت درست مي‌تواند تا 30 سال زندگي کند.

طوطی راهب

بهترين مواد غذايي براي غذاي طوطي راهب، ميوه و سبزيجات تازه و دانه‌ها است. جوانه‌هاي ماش، عدس، گندم، نخود و جو براي اين پرنده مناسب هستند. علاوه بر آن سبزيجاتي مانند کاهو، کلم، گشنيز، ذرت، هويج و بسياري ديگر از غذاهاي مناسب و مورد علاقه طوطي راهب هستند. در کنار مواد غذايي مي‌توانيد از مکمل‌هايي براي تامين مواد معدني، ويتامين‌ها، کلسيم و … براي اين پرنده جذاب و دوست داشتني استفاده کرد.

شخصيت و رفتار
احتمالاً متمايزترين ويژگي رفتاري طوطي راهب سخنگو جنب و جوش و فعاليت زياد آن است. البته تحرک زياد اين پرندگان به طريقي است که گاهي اوقات کاملا غير طبيعي و آزار دهنده به نظر مي‌رسد، اما در واقع اين يک رفتار طبيعي منحصر به فرد اين پرنده است. طوطي‌هاي راهب پرندگاني بسيار اجتماعي هستند و از همراهي انسان‌ها و ‌انواع طوطي‌ها لذت مي‌برند. اين پرنده‌ها اگر بيش از حد تنها بمانند، ممکن است افسرده شوند. براي جلوگيري از اين مشکل مي‌توانيد دو يا چند طوطي راهب زرد را به صورت همزمان نگهداري کنيد.

از آن جايي که اين پرنده سر و صداي زيادي دارد مي‌تواند باعث آزار و اذيت افراد حساس و يا همسايگان شود. ويژگي‌هاي مثبت اين پرندگان اين است که سخنگوي فوق العاده‌اي هستند و قادر به يادگيري بسياري از کلمات و عبارات مي‌باشند. آنها همچنين بسيار قابل آموزش بوده و مي‌توانند ترفندهاي بسيار مفيد را بياموزند.

طوطی راهب سبز

بهداشت و سلامتي اين گونه
رايج‌ترين مشکلات سلامتي طوطي‌هاي راهب، رفتارهاي مخرب، مانند کندن پرها و بيماري کبد چرب است. اين بيماري در اثر رژيم غذايي پرچرب ايجاد مي‌شود. رژيم غذايي مناسب داراي ميوه و سبزيجات تازه و غذاهاي سالم است. اين پرنده محبوب هنوز به طور کامل در ايران شناخته نشده است، اما بسياري از دوست داران پرنده از اين نوع طوطي در منزل خود نگهداري مي‌کنند. قيمت طوطي راهب با توجه به سن، ويژگي‌ها و سلامتي پرنده متفاوت است. مي‌توانيد براي خريد طوطي راهب سخنگو ايراني به مراکز مجاز فروش پرندگان مراجعه کرده و يا از وب سايت‌هاي فعال در اين زمينه خريداري کنيد.

از آن جايي که اين نوع پرنده‌ها در دسته پرندگان مخرب قرار دارند، فروش و نگهداري آن‌ها در برخي کشورها غير قانوني است. قبل از خريد حتما قوانين محل زندگي خود را در مورد نگهداري اين پرنده بررسي کنيد. در صورت خريد غير قانوني ممکن است با مشکلات مختلفي روبرو شويد.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=431
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها