تغذیه طوطی سانان

تغذیه طوطی ها

خوراک برای تغذیه، پایه اکثر طوطی ها را دانه ها تشکیل می دهند.پس به نیاز پرنده میتوان برای او مخلوط از دانه ها را تهیه کرد ، مثلا برای طوطی های بزرگ می توان از مخلوطی از دانه هایی نظیر تخمه آفتابگردان، بادام، بادام زمینی ، تخم کدو و … استفاده کرد.

شاید طوطی های بزرگ مانند ارا یا کاکادوها به راحتی بادام پوست دار را بشکنند ولی برای طوطی های متوسط مانند آمازون ها، طوطی اسکندر و … بهتر است بادام یا سایر دانه ها با پوسته سخت را به صورت پوست کنده در اختیارشان قرار دهیم.

برای طوطی های کوچک نظیر مرغ عشق ها و سایر طوطی های کوچک می توان از مخلوط دانه ها مانند تخم آفتابگردان به صورت پوست دار یا پوست کنده، تخم کتان، ارزن، شاه‌دانه و سایر دانه های کوچک را مخلوط و در اختیارشان قرار داد.
برای طوطی ها ، چه بزرگ و چه کوچک از مخلوط دانه های موجود استفاده کنید.طوطی ها از بین مخلوط دانه ای که در اختیارشان قرار می گیرد دانه مورد نظر را انتخاب کرده و می خورند شاید چند دانه مورد توجه طوطی باشد یا شاید از یک دانه خاص تغذیه کنند، شاید در یک فصل از یک نوع دانه و در فصل دیگر از دانه ی دیگری تغذیه کند.طوطی های بزرگ نظیر کاکادوها حتی دانه های ریزی مانند ارزن یا تخم کتان را با سرعت پوست کنده و میخورند.حتی طوطی های کوچک با وجود اینکه قدرت شکستن بادام را ندارند ولی علاقه زیادی به خوردن محتوای آن دارند.

همیشه دانه های متنوعی را در اختیار طوطی ها قرار دهید و تعذیه طوطی سانان خود را با دانه ای خاص یا غذایی خاص به اجبار نکنید. تمامی ترکیبات و احتیاجات غذایی طوطی مانند : هیدرات کربن ، چربی و پروتئین ها می توانند با مخلوط دانه ها در اختیار طوطی ها قرار دهید.

شاید خوراک حیوانی برای زمان تکثیر و پرورش استفاده شود شاید عده ای خوراک حیوانی را منع کنند ولی تغذیه طوطی ها گه گاه با خوراک حیوانی مسئله ای را پیش نخواهد آورد و یک غذای مقوی محسوب می شود. مخصوصا هنگام تکثیر برای آماده سازی جفت غذای مکملی محسوب می شود.

تخم مرغ رایج‌ترین غذای حیوانی برای تغذیه طوطی سانان به حساب آمده ولی همه طوطی سانان به آن علاقه ندارند.به هر حال گوشت پخته مرغ بدون ادویه نیز خوراک حیوانی محسوب شده و می توان به طوطی سانان ارائه کرد.
میوه و سبزیجات مورد علاقه طوطی ها می باشند و طوطی ها در زندگی طبیعی از آنها برای دریافت ویتامینها و املاح معدنی از آن استفاده می کنند. میوه‌جات باید روزانه در اختیار طوطی ها قرار گیرد. میوه هایی مانند سیب درختی ، هویج، انگور ، آلبالو، گیلاس، موز و … را میتوان به طوطی ها داد. اکثر طوطی ها سیب درختی و هویج را دوست دارند ولی بعضی از آنها خیار یا حتی هندوانه را هم ترجیع میدهند. میوه های مختلف را به طوطی ارائه دهید و میوه مورد علاقه اش را پیدا کنید.

سبزیجات نظیر کاهو، کلم، گشنیز، شاهی و سایر سبزیجات خوردنی را می توان به طوطی ها داد. اکثر طوطی ها در میان سبزیجات کاهو را انتخاب می کنند و علاقه خاصی به این سبزی دارند.

 

با وجود اینکه غذای اصلی طوطی ها را دانه ها به همراه میوه و سبزیجات تشکیل می دهد، می توان به طوطی ها غذاهای مختلف دیگری نظیر برنج آب پز بدون نمک ، نان تست یا خمیر نان باگت ، انواع حبوبات به صورت آب‌پز، ذرت تازه ، میوه‌جات مختلف، انواع غذاهای آماده به صورت پرس شده ، ویتامین های مخصوص طوطی، املاح معدنی اضافی مانند (سپیتا) و سایر غذاهایی که برای طوطی ها مضر نیست.

خوراکی های مضر 

در این میان بعضی مواد غذایی هستند که برای طوطی ها مضر هستند، از جمله این مواد غذایی عبارتند از: شکلات و کاکائو ، میوه آووکادو به علت میزان بالای چربی ، کافئین ، الکل و هر نوع مشروبات الکلى‏، دانه سیب ،هسته هلو، کرفس ، ریواس ، هسته آلو، هسته گیلاس، فرآورده های لبنی حاوی لاکتوز، سیر و پیاز (خام و پخته)، قارچ، نمک و کلیه مواد غذایی حاوی نمک

 

#تغذیه طوطی سانان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
لینک کوتاه مطلب : https://www.shegeftha.ir/blg/?p=576
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها